Czym jest logistyka 7W?
Niezależnie, czy rozmawiamy małej firmie, czy o dużej organizacji – jeżeli jej działalność dotyczy transportu ładunków na odległość, z punktu A do punktu B, planowania, wdrażania, zarządzania i kontroli czynności w łańcuchu dostaw, to jednocześnie jest zobowiązana do wykonania tego zadania zgodnie z pewnymi określonymi standardami, szerzej znanymi jako logistyka 7W.
Czym jest zasada 7W w logistyce i jaka jest jej rola? Jak ją wdrożyć i czy warto? Za chwilę się o tym przekonamy, zapraszamy do lektury.
Czym jest zasada 7W w logistyce?
7W (ang. 7 rights – 7R) logistyki to zbiór praktyk zapewniających granice efektywnego zarządzania logistyką, które wspierają dokładność i wydajność operacji związanych z przemieszczaniem się towarów w całym łańcuchu dostaw. Przyjrzyjmy się kolejno 7 zasadom i rolom, które się im przypisuje:
Właściwy produkt (ang. right product)
Dotrzymanie gwarancji polega na bezbłędnym wyborze właściwego produktu z magazynu. Błędy podczas procesu kompletacji i pakowania mogą skutkować zwrotem towaru, dodatkowymi kosztami logistycznymi z tytułu wymiany oraz ryzykiem utraty reputacji w świadomości klientów.
By tego uniknąć, należy maksymalnie zwiększyć wydajność przygotowywania zamówień poprzez zastosowanie prostej automatyzacji procesów kompletacji obejmujących m.in.: skanery kodów QR lub kodów kreskowych. Bardziej zaawansowane systemy (np. Pick by Light, Put to Light lub technologie głosowe) polegają na przemieszczaniu produktów wprost do stanowiska kompletacyjnego i współpracują z systemem WMS, który umożliwia płynną współpracę z wybranymi modelami kompletacji.
Właściwa ilość (ang. right quantity)
Wysyłka oczekiwanej ilości ładunków, a wcześniej pozyskanie, produkcja lub dostawa odpowiedniej liczby produktów, to odpowiedź na zaspokojenie popytu na dane dobro. Jeżeli firma dysponuje niewystarczającymi zapasami magazynowymi i nie jest w stanie nasycić rynku, może stracić szansę powtarzalności transakcji i zysku. Z kolei nadwyżka zapasów może skutkować wzrostem kosztów magazynowania albo poniesienia strat finansowych związanych ze starzeniem się towarów lub ich psuciem.
Właściwy czas (ang. right time)
Czas to kluczowe pojęcie w logistyce. Dotrzymanie deklarowanego momentu dostawy to nie tylko wypełnienie warunku terminowości w umowie z klientem, to budowanie zaufania odbiorcy w stosunku do marki i tworzenie jego pozytywnych doświadczeń zakupowych, wpływających na długofalowość współpracy.
Aby zyskać niezawodność w tej materii i umożliwić odbiorcy monitorowanie przesyłki w czasie rzeczywistym, warto skorzystać z systemów śledzenia transportu opartych np. o system Blockchain, w którym każda przesyłka posiada unikalny kod identyfikujący SSCC nadawany w momencie wysyłki. Dzięki temu możliwa jest dokładna lokalizacja drogi ładunku od czasu nadania aż po etap dostarczenia.
Właściwy stan (ang. right condition)
Wysyłane towary wymagają specjalistycznych warunków przechowywania, obsługi i transportu, ponieważ logistyka w dużej mierze polega na bezpiecznym dostarczaniu zamówionych produktów. Zawartość przesyłki powinna być zatem wolna od wad produkcyjnych oraz dotrzeć do klienta odpowiednio zabezpieczona.
Właściwe miejsce (ang. right place)
Dostarczenie produktów we właściwe miejsce to kwestia, którą należy ustalić przed nadaniem. Śledzenie lokalizacji jest możliwością coraz bardziej docenianą przez klienta, ponieważ czuje, że ma kontrolę nad wyborem nie tylko opcji dostawy (do miejsca zamieszkania lub innego punktu odbioru), ale przysługuje mu również możliwość wyboru najdogodniejszego przedziału czasowego, przewidzianego na odbiór paczki.
Właściwy klient (ang. right customer)
Klient jest kluczowym elementem łańcucha dostaw. Ta zasada dotyczy identyfikacji właściwego odbiorcy i określenie jego profilu docelowego na podstawie analizy rynku. Artykuły, które są dystrybuowane w trafnie sprecyzowanych okolicznościach mają większą szansę na dotarcie do rzeczywistego konsumenta, stworzenie świadomości i potrzeby posiadania oferowanego produktu oraz zyskanie długotrwałych relacji z klientem.
Właściwa cena (ang. right financial resources)
Ustalenie optymalnej ceny to konieczność, bowiem polityka cenowa firmy wpływa na opłacalność usług i decyduje o tym, czy operacje przedsiębiorstwa przynoszą zyski czy straty. Najkorzystniej, gdy oferowany produkt wyróżnia się na tle innych, podobnych, konkurencyjną ceną i jakością obsługi. Klient powinien być rzetelnie poinformowany nie tylko o koszcie produktu, ale także o wartości opcji dostawy i możliwości zwrotu.
Korzyści z logistyki 7W
Wdrożenie zasad zgodnie z wytycznymi logistyki 7W ma szereg korzyści, oto niektóre z nich:
- zwiększenie satysfakcji odbiorców po otrzymaniu dostawy z właściwym, nieuszkodzonym produktem, we właściwej ilości, we właściwym czasie i miejscu, a przy tym za adekwatną, zaakceptowaną przez obie strony, cenę,
- spotęgowanie wydajności i zwiększenie elastyczności procesów logistycznych, co umożliwia szybkie reagowanie przedsiębiorstwa na dynamicznie zmienne trendy, warunki rynkowe i potrzeby klientów,
- eliminowanie marnotrawstwa, wynikającego z nieoptymalnego zarządzania operacjami logistycznymi i identyfikacja obszarów wymagających poprawy, czyli np. nadmiaru zapasów magazynowych, dużej ilość produktów z wadami produkcji, pomyłek w kompletacji.
Osiągnięcie tych korzyści zdaje się być w zasięgu ręki dzięki skutecznemu monitorowaniu otoczenia firmy, warunków rozwoju na wybranym rynku oraz prognozowaniu przyszłych tendencji w zachowaniu klientów na podstawie sumiennej analizy danych gromadzonych przez systemy predykcyjne oraz inne technologie oparte na sztucznej inteligencji. Ponadto pomocne stają się układy automatycznej identyfikacji wykorzystujące technologie RFID (ang. Radio-Frequency Identyfication – rozpoznanie za pomocą fal radiowych) czy NFC (ang. Near Field Communication – komunikację bliskiego zasięgu), które wspierają kontrolę nad jakością produktów i przepływem zasobów zapewniając bezbłędny przekaz informacji. Z kolei rozwiązania automatyczne w obszarze magazynu, takie jak system zagęszczający składowanie Q-Block, mogą bezpośrednio wpłynąć na poprawę organizacji przestrzeni, a automatyczne układy wspierające kompletację będą skutecznie oddziaływać nie tylko na przyspieszenie czasu dostawy zamówienia, ale także na jego dokładność i bezpieczeństwo.
Dzięki wypełnieniu zasad zawartych w haśle logistyka 7W oraz wdrożeniu rozwiązań wspierających, przedsiębiorstwo może staranniej spełniać oczekiwania odbiorców, zwiększać przewagę konkurencyjną i sukcesywnie osiągać wyższe wyniki finansowe.