Dyferencjacja w logistyce – czym jest i jak stosować?
W sytuacji gdy firma oferuje usługę lub produkt podobny do konkurencji powinna opracować na tyle atrakcyjną teorię, by konsument postrzegał dany artykuł jako wyjątkowy, a nawet warty większych inwestycji. Dyferencjacja to jeden ze sposobów na zaznaczenie pozycji przedsiębiorstwa na tle konkurencji, zwiększenia rozpoznawalności na rynku biznesowym i utrzymania rentowności.
Czym jest dyferencjacja w logistyce i jak ją stosować? Czy automatyzacja logistyki to przejaw dyferencjacji? Jakie korzyści daje przedsiębiorstwu wdrożenie tej koncepcji? O tym będzie wpis – zapraszamy do lektury.
Dyferencjacja w logistyce – definicja
Dyferencjacja, inaczej strategia różnicowania, to umiejętność wydobywania i podkreślenia unikalnego zbioru cech różnicujących firmę na tle konkurentów w tej samej branży. To pojęcie ściśle powiązane z pozycjonowaniem, czyli określeniem punktu, jaki produkt zajmuje w świadomości konsumenta.
By to lepiej zobrazować, przyjrzyjmy się wartościom przypisywanym samochodom w branży motoryzacyjnej. Marka Audi to synonim luksusu i wysokiej jakości, Skoda to jakość w przystępnej cenie, BMW kojarzy się ze sportowym stylem jazdy i dynamiką, Volvo przywodzi na myśl bezpieczeństwo, a Volkswagen to trwałość i profesjonalizm.
Działania w obrębie tej koncepcji są powiązane z logistyką, marketingiem i autopromocją, uwydatnieniem i przedstawieniem wartości atrakcyjnych z punktu widzenia klienta, obejmujących:
- aspekty identyfikacji wizualnej, w tym personalizację,
- jakość i funkcjonalność produktu lub serwisu,
- poziom obsługi,
- świadomość wpływu działań firmy na środowisko, tzw. zielona logistyka,
- rozwój technologiczny i innowacje,
- terminowość dostaw,
- tworzenie wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy – employer branding.
Z punktu widzenia zarzadzania, dyferencjacja wpływa na optymalizację procesów logistycznych, m.in. usprawnienie przechowywania, przemieszczania się towarów w magazynie i dokładniejszą kompletację zamówień, co bezpośrednio oddziałuje na obniżenie ilości reklamacji i zwrotów.
Jak stosować strategię dyferencjacji?
Dyferencjacja to szerokie pojęcie, mające zastosowanie zwłaszcza w dobie globalizacji, w której jednocześnie trwa staranie się o klienta oraz budowanie z nim trwałych relacji. Skutki prawidłowo wdrożonej strategii będą długofalowe, zatem warto zainwestować czas na rzetelne przygotowanie, zbadanie rynku, analizę oferty konkurencji, a także części składowych całego przedsiębiorstwa po to, by odnaleźć cechy gwarantujące wyróżnienie się z tłumu.
Retoryka w zakresie podkreślenia szczególnego znaczenia i wyjątkowości powinny być spójne i stale transferowane do docelowej grupy odbiorców przez ukierunkowane kampanie z sugestywnym przekazem, co ułatwi rozpoznanie istoty zróżnicowania i wpłynie na bardziej atrakcyjne postrzeganie firmy pośród innych, podobnych. U klienta, który dostrzeże różnice i je doceni, potencjalnie wytworzy się większe i trwałe przywiązanie do marki. Poczuje się ważny, a jego wrażenia wpłyną na świadomość, że jest częścią czegoś unikalnego; jego potrzeby (również zmieniające się) zostaną zaspokojone, co wpłynie na lojalność oraz zaangażowanie przy kolejnych zakupach.
Jedną z popularnych technik wykorzystywanych do analizowania otoczenia przedsiębiorstwa jest metoda SWOT, zestawiająca silne strony (Strenghts), braki (Weaknesses), szanse (Opportunities) i zagrożenia (Threats). Dane zebrane dzięki niej grupuje się i bada pod kątem ustalenia aktualnego położenia firmy względem konkurencji oraz – jeżeli zajdzie taka potrzeba – podjęcia decyzji usprawniających.
Czy rozwój automatyzacji w logistyce to przejaw dyferencjacji?
Tak, jak najbardziej – automatyzacja logistyki ma na celu oferowanie bardziej efektywnych i szybszych usług, a to z kolei przyczynia się do osiągnięcia konkurencyjności w branży i może stanowić ważny element dyferencjacji przedsiębiorstwa, różnicujący je na rynku.
Poniżej prezentujemy tylko kilka z licznych korzyści, które można osiągnąć wdrażając rozwiązania automatyczne w obszary intralogistyki:
- stała kontrola i monitoring zapasów przez wewnętrzne oprogramowanie zarządzające WMS (ang. Warehouse Management System) zapewniają szybszą obsługę zamówień i redukcję pomyłek,
- znaczne skrócenie czasu załadunku i rozładunku przy użyciu automatycznego systemu Q-Loader oraz optymalne zarządzanie przestrzenią w pojeździe to argumenty, które wpływają nie tylko na bezpieczeństwo towaru, zwiększenie efektywności transportu oraz oszczędności, ale również przyczyniają się do poprawy wizerunku firmy w dziedzinie innowacyjności i chęci podążania za nowoczesnymi trendami,
- automatyczny magazyn, a w tym zagęszczenie powierzchni magazynowania poprzez wykorzystanie automatycznego systemu składowania Q-Block to z jednej strony racjonalizacja kosztów operacyjnych, a z drugiej szybkość dostępu do potrzebnych towarów, kluczowa z punktu widzenia sprawnego administrowania zapasami i obsługi bieżących zamówień.
Zaawansowane technologie, cyfryzacja oraz systemy zarządzające czerpiące z osiągnięć robotyki czy sztucznej inteligencji wpływają na optymalizację procesów i na dostosowanie wielu aspektów (np. planowania produkcji, kompletacji czy dostaw) do zróżnicowanych potrzeb odbiorców oraz do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku.