Infrastruktura magazynowa – czym jest i z czego się składa
Do prowadzenia procesów logistycznych należy przygotować się nie tylko pod względem zapewnienia odpowiednich zasobów personalnych, produktowych czy informatycznych. Ogromną rolę pełni także przestrzeń magazynowa i całe jej wyposażenie, czyli infrastruktura magazynowa.
O tym, czym jest infrastruktura magazynowa, jakie elementy ją tworzą – piszemy poniżej.
Infrastruktura magazynowa, a logistyczna
Logistyka to całość aktywności związanych z planowaniem, kontrolą i realizacją przepływu towarów. Aby wszystkie te czynności się zazębiały nie wystarczy doskonały plan lub nowoczesny sprzęt. O sukcesie decyduje mądrze zaplanowana infrastruktura logistyczna.
Na temat infrastruktury logistycznej przeczytacie w naszym przewodniku: https://wdx.pl/2022/03/25/co-to-jest-infrastruktura-logistyczna/
To w jej skład wchodzą drogi morskie i lądowe, punkty pobrań, rozładunków, a także omawiana dziś infrastruktura magazynowa. Nie sposób bowiem traktować oddzielnie tych dwóch pojęć – infrastruktury logistycznej i magazynowej.
Zgodnie z pracą „Logistyka szyta na miarę na przykładzie obiektów magazynowych” Edyty Niedźwiedź i Dawida Mikły: infrastruktura logistyczna stworzona jest z 5 ogniw:
- magazynowego – tworzonego przez hale i budynki z niezbędnym wyposażeniem,
- manipulacyjnego – transport wewnętrzny; wózki, dźwigi, urządzenia intralogistyczne, środki składowania,
- transportowego – transport zewnętrzny oraz nośniki, na których składowany jest towar,
- opakowań – ustandaryzowane opakowania z oznakowaniem łatwym do odczytu,
- informatycznego – urządzenia niezbędnego do zarządzania procesami.
Jak zatem łatwo zauważyć, omawiana dziś infrastruktura magazynowa jest jednym z elementów większej infrastruktury logistycznej.
Podstawy planowania infrastruktury magazynowej
W ostatnich latach podejście do budowania relacji w biznesie zmieniło się o 180 stopni. Obecnie nie stosuje się już działań jednakowych dla każdego – dziś istotne jest indywidualne podejście do klienta.
Odejście od standaryzacji obecne jest także w zakresie tworzenia infrastruktury magazynowej.
Przygotowując się do budowania nowych obiektów często spotkać się można z działaniem build-to-suit, czyli budynek stworzony w oparciu o indywidualne potrzeby, wskazówki i rozwiązania odbiorcy. Jakie są korzyści obiektu BTS wobec tradycyjnego?
- pewność długiego najmu – zarówno klientowi, jak i developerowi zależy na współpracy długofalowej,
- lokalizacja – ustalona podczas rozmów klient-developer, poprzedzona analizą rynku: usytuowana blisko autostrad, węzłów komunikacyjnych,
- ustalona forma nabycia: najem, zakup,
- dostosowany do charakteru obiektu: forma magazynu, hali produkcyjnej, sortowni, chłodni, biurowce,
- wykorzystanie materiałów ekologicznych przy budowie,
- możliwość wyposażenia obiektu w stacje benzynowe, myjnie.
Oczywiście tego typu planowanie nie jest pozbawione wad. Dobór lokalizacji według potrzeb klienta to ingerencja w naturalne środowisko, pozbawianie gatunków zwierząt ich przestrzeni. Te argumenty niestety w żaden sposób nie ograniczają galopującej gospodarki, która nigdy nie sprzyjała naturze.
Sprawdź koniecznie ofertę WDX SOLUTIONS – Planowanie i projektowanie logistyczne
Organizacja infrastruktury magazynowej
Jak wspomnieliśmy na początku, na sukces procesu logistycznego składa się szereg działań, które muszą być przeprowadzone w sposób płynny i zazębiający się. Podobnie jest z organizacją infrastruktury magazynowej. Sama przestrzeń powinna być zaprojektowana w taki sposób, by towar mógł trafić do rąk odbiorcy zgodnie z założeniami strategii dystrybucji.
Dobrze zaprojektowana hala magazynowa musi uwzględniać cztery podstawowe strefy:
- strefa przyjęć – stosunkowo nieduża przestrzeń dedykowana czynnościom operacyjnym: rozładunkowi, sortowaniu, identyfikacji, przekazaniu do składowania
- strefa składowania –- miejsce umieszczenia zapasów w ściśle określony sposób. Miejsce to wyposażone jest w system regałów dedykowanych określonemu nośnikowi. Istotne jest, by regały posiadały czytelne oznaczenia
- strefa kompletacji – bardzo często połączona ze strefą składowania. W tym miejscu ręcznie lub automatycznie łączy się jednostki w większy ładunek.
- strefa wydań – miejsce konsolidacji produktów, weryfikacji dokumentów i załadunku: może składać się z niewielkiej przestrzeni i rampy.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że istotne w niezawodnym funkcjonowaniu magazynu jest także uzupełnienie infrastruktury w wózki i urządzenia magazynowe oraz wyznaczenie dróg wewnętrznych, które zapewnią bezpieczeństwo i dynamikę pracy.
Infrastruktura magazynowa – składowanie
Składowanie to jeden z 4 procesów logistycznych, do którego niezbędne jest dobranie regałów, które nie tylko będą zapewniały bezpieczeństwo, ale też ułatwią i przyspieszą pracę operatorowi. Warto w tym miejscu przypomnieć, że istnieje kilka metod składowania:
- ABC – czynnikiem decydującym o określonym ułożeniu jest częstotliwość rotacji danego produktu. Te towary które są najczęściej pobierane powinny być umieszczane w strefie A, i tak kolejno: im rzadziej, tym dalsze litery alfabetu w oznaczeniach,
- LIFO – produkty przyjęte jako ostatnie, opuszczają magazyn, jako pierwsze,
- FIFO – towar przyjęty jako pierwszy, również jako pierwszy opuszcza magazyn.
O metodach składowania przeczytasz w naszym przewodniku: LIFO, FIFO, FEFO
Najpopularniejszym systemem regałowym, jaki występuje w obiektach magazynowych jest regał paletowy. Tego typu urządzenie może mieć postać zarówno rzędową, z prostą budową, ale też może występować w postaci:
- półautomatycznego systemu Shuttle – obsługiwanego za pomocą platformy, maksymalnie wykorzystuje przestrzeń magazynową,
- regałów przepływowych – dedykowane przy stosowaniu metody FIFO,
- systemu wjezdnego Drive-in – przeznaczone do składowania blokowego produktów jednolitych gabarytowo.
Powyższe typy regałów charakteryzują się maksymalnym wykorzystaniem przestrzeni – nawet 80%.
Składowanie to nie tylko przechowywanie dużych nośników typu paleta czy skrzynia. Obecny dynamiczny rozwój E-Commerce sprzyja składowaniu niewielkich produktów o bogatej indeksacji. Dla tego typu towarów dedykowane są regały półkowe czy kompletacyjne. Mogą one występować zarówno w formie standardowej – w postaci zwykłych półek, jak i rolkowych.
Infrastruktura magazynowa – transport
Transport wewnętrzny to jedna ze składowych infrastruktury magazynowej. Dobór odpowiedniego sprzętu musi być podyktowany specyfiką nośnika, a także warunkami, jakie panują w obiekcie magazynowym: wilgotność, temperatura. Warto zauważyć, iż do transportu nie należą jedynie wózki, ale też transportery rolkowe, taśmowe, wózki autonomiczne, windy czy obrotnice.
Decyzja o zakupie sprzętu nie powinna być podyktowana jedynie kosztami. Tę kwestię powinno się skonsultować z projektantem logistycznym, bowiem inny wózek można zakupić, gdy szerokość korytarza roboczego wynosi 4 metry, inny, gdy przestrzeń ta jest ograniczona.
Ze względu na zasoby personalne i ich uprawnienia wybór urządzeń może paść na ten o napędzie ręcznym, zmechanizowanym lub zautomatyzowanym. Oferta w tym zakresie jest niezwykle bogata. Podobnie jak z podziałem dotyczącym sposobu zasilania: elektryczny/spalinowy.
Wszystkie wątpliwości warto skonsultować już na etapie planowania przestrzeni magazynowej, wówczas doradca techniczny w konsultacji z projektantem z pewnością pomogą znaleźć rozwiązanie „szyte na miarę”.
Infrastruktura magazynowa to pojęcie niezwykle szerokie. Nie sposób pominąć tu któregokolwiek z elementów, nie tracąc przy tym na płynności i bezpieczeństwie prowadzonych procesów logistycznych.
Zachęcamy do omówienia wszystkich kwestii z naszymi doradcami, którzy zaplanują dla Ciebie infrastrukturę magazynową w sposób, który opierał się będzie na Twoich potrzebach zapewniając jednocześnie najwyższą efektywność i jakość pracy.