Bezpieczny załadunek i rozładunek samochodów ciężarowych
Szybki, ale też bezpieczny załadunek i rozładunek samochodów ciężarowych to newralgiczny obszar współczesnego łańcucha dostaw. W epoce, w której technologia rozwija się w zawrotnym tempie obserwujemy uzależnienie się społeczeństwa od jej wynalazków. Już nie tylko w codziennym życiu, ale również w przemyśle i logistyce wykorzystywane są urządzenia oraz systemy informatyczne optymalizujące warunki pracy i zwiększające jej wydajność.
Producenci, aby zwiększyć sprzedaż i zaspokoić wciąż poszerzający się rynek zbytu, są zmuszeni inwestować w zaawansowane technologie. Rosnące oczekiwania klientów determinują ciągły rozwój i jeszcze większe przyspieszenie rewolucji technologicznej. Konsumenci, przyzwyczajeni do zakupów w sieci oczekują, że otrzymają swoje zamówienie następnego dnia po dokonaniu zakupu. Równolegle do tych przemian trwa wyścig z czasem – tu i teraz. Kierowcy samochodów ciężarowych, pracownicy magazynów czy kurierzy załadowują i rozładowują tysiące ton zróżnicowanych produktów. W szeroko pojętej logistyce powstały metody zarządzania oparte na technologii informatycznej, która pozwala nie tylko na przyspieszenie procesów, ale także dokładną analizę większości występujących w nich zdarzeń. Na bazie analiz powstają coraz bardziej zaawansowane urządzenia i maszyny, które często pracują niemal bez ingerencji człowieka. Dziś podpowiemy co zrobić by załadunek i rozładunek samochodów ciężarowych był bezpieczny, jak go przyśpieszyć oraz kto odpowiada za jego poszczególne fazy – zapraszamy do lektury.
Czytaj też na temat bezpiecznego sztaplowania palet i drewna.
Załadunek i rozładunek towarów – sprawdzone metody
W intralogistyce, zaraz po kompletacji, załadunek i rozładunek towarów stanowią największe wyzwanie. Jest to żmudna i stresująca praca, która wymaga pełnej koncentracji. Jeśli proces ten nie zostanie zoptymalizowany przez zarządzających magazynem, może być źródłem najróżniejszych problemów. Począwszy od przestojów i kolejek, poprzez nieefektywność całego procesu, a na wysokich kosztach operacyjnych kończąc. Dodatkowo, niewłaściwie przeprowadzona operacja rozładunku i załadunku może generować zagrożenie dla pracowników, a nawet osób postronnych – biorąc pod uwagę złe rozmieszczenie lub zamocowanie towaru w załadowanej naczepie, który może wypaść podczas transportu lub przeważyć ciężarówkę powodując wypadek lub nawet katastrofę w ruchu drogowym.
W firmach, w zależności od posiadanej lub nie rampy czy doków przeładunkowych, funkcjonują najczęściej dwie metody ładowania ciężarówek i naczep:
- ładowanie naczepy z poziomu podłoża, zazwyczaj z wykorzystaniem wózków z przeciwwagą,
- ładowanie z poziomu doku, przy pomocy elektrycznych wózków paletowych, wjeżdżających do zadokowanej naczepy.
Obie te metody mają swoje wady i zalety. Wybór odpowiedniego środka do ładowania naczep przyczyni się do zwiększenia wydajności procesu magazynowania i zapewni harmonijną oraz bezproblemową pracę. Poniżej przedstawiamy wideo zrealizowane w centrum dystrybucyjnym Grupy Otmuchów, gdzie przeładunek odbywa się w wykorzystaniem niezawodnych wózków paletowych z podestem Crown.
Kto odpowiada za zabezpieczenie ładunku?
Rozważając temat bezpiecznego załadunku oraz rozładunku samochodów ciężarowych warto doprecyzować kto odpowiada za zabezpieczenie ładunku. Mogłoby się wydawać, że odpowiedź na to pytanie jest prosta: przewoźnik. Tymczasem, jeżeli umowa transportowa nie stanowi inaczej za umieszczenie i zabezpieczenie ładunku oraz jego prawidłowe rozmieszczenie w naczepie odpowiada nadawca lub odbiorca ładunku. Mówią o tym przepisy art. 43. Czynności ładunkowe, Prawa Przewozowego (Dz.U.2020.0.8 t.j. – Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe):
1. Jeżeli umowa lub przepis szczególny nie stanowią inaczej, czynności ładunkowe należą odpowiednio do obowiązków nadawcy lub odbiorcy.
2. Nadawca, odbiorca lub inny podmiot wykonujący czynności ładunkowe jest obowiązany wykonać je w sposób zapewniający przewóz przesyłki towarowej zgodnie z przepisami ruchu drogowego i przepisami o drogach publicznych, a w szczególności niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, przekroczenia dopuszczalnej masy pojazdów lub przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi.
Kto ma obowiązek rozładunku samochodu?
Zgodnie z powyższymi przepisami, również rozładunek towaru nie leży po stronie przewoźnika, którego jedynym przedstawicielem jest w danym momencie kierowca ciężarówki, a jego zadaniem, przewiezienie towaru z punktu A do punktu B. Kierowca, to nie magazynier i jego zadanie kończy się zazwyczaj po dostarczeniu towaru w umówione miejsce. Za rozładunek odpowiada wtedy odbiorca – zadania transportowe pomiędzy poszczególnymi strefami magazynu realizują odpowiednio przeszkoleni pracownicy.
Instrukcja załadunku i rozładunku
Bezpieczeństwo dotyczące prac załadunkowo-rozładunkowych jest jednym z ważniejszych elementów przepisów BHP obowiązujących w każdej firmie, gdzie procesy te zachodzą. Nie ma jednolitych, z góry ustalonych przepisów dotyczących tej konkretnie działalności, natomiast ujęte są one zazwyczaj w przepisach wewnętrznych oraz instrukcjach stanowiskowych BHP w danej firmie. Ogólnie wymagania podczas załadunku i rozładunku obejmują poniższe zasady.
Jeżeli załadunek/rozładunek odbywa się przy użyciu sprzętu takiego jak wózki widłowe, niezbędne jest przed przystąpieniem do ich obsługi zaznajomić się z ich działaniem, a także rozpoznać możliwe zagrożenia związane z ich obsługą. Sprzęt powinien być użytkowany zgodnie z przeznaczeniem i instrukcją od producenta. Należy również stosować niezbędne środki ochrony indywidualnej. Dobre praktyki prac załadunkowo wyładunkowych obejmują także ochronę osób oraz mienia, poprzez dokonanie niezbędnych działań, prowadzących do minimalizacji ryzyka. Należy wygrodzić strefę załadunku i nie dopuszczać do przebywania w niej osób do tego nieupoważnionych.
Przed rozpoczęciem załadunku naczepa pojazdu powinna zostać dokładnie oczyszczona i sprawdzona, czy zostały z niej usunięte wszelkie śmieci lub luźne materiały takie jak skrzynie, kable, przewody, łańcuchy i pojemniki, a ładunek powinien być w stanie spełniającym obowiązujące wymagania i przepisy. Podczas zabezpieczania ładunku w pojeździe należy użyć co najmniej dwóch mocowań niezależnie od jego długości. Jeśli na przykład przewożone mają być towary niebezpieczne, to podlegają one odrębnym szczegółowym przepisom odnośnie ich transportu. Sam rozładunek nie powinien być wykonywany, jeśli stan ładunku może mieć wpływ na bezpieczeństwo pracowników dokonujących rozładunku.
Bezpieczny załadunek i rozładunek kontenerów
Ważnym zagadnieniem w kontekście bezpiecznego załadunku i rozładunku towarów w łańcuchu dostaw są kontenery morskie. Kontenery są najbardziej wydajnym sposobem transportu produktów na całym świecie, ale ich załadunek i rozładunek jest dość wymagający. Aby jak najskuteczniej załadować i rozładować kontener morski należy przede wszystkim sprawdzić wytyczne dotyczące rozkładu ciężaru w kontenerze. Należy rozłożyć ciężar ładunku równomiernie na całej powierzchni podłogi kontenera.
Można użyć do tego specjalnej aplikacji do planowania ładunku, aby symulować przestrzeń, zwłaszcza jeśli produkty są różnych rozmiarów.
Do załadunku kontenerów służą zazwyczaj specjalne platformy lub urządzenia mocowane do wózków widłowych, wykorzystujące dodatkową hydraulikę wózka widłowego do podnoszenia ładunku. Masa i przenoszenie mocy wózka widłowego służą wyłącznie do przemieszczania ładunku do przodu i do tyłu.
Załadunek kontenera na naczepę
Wiemy już jak załadować towarem kontener, zastanówmy się teraz jak bezpiecznie umieścić kontener na naczepie lub przetransportować go do miejsca składowania np. w porcie przeładunkowym. Tutaj znów na pomoc przychodzi nam technologia. Zazwyczaj do prac takich używane są wózki widłowe z przeciwwagą o udźwigu nawet do 25 ton obsługujące kontenery, układarki wysięgnikowe lub dźwigi ruchome. Czasami jednak to za mało. Dlatego pionier w transporcie kontenerów i towarów ponadgabarytowych, firma Combilift zaprojektowała specjalne urządzenie do transportu kontenerów nie wymagające równej i utwardzonej powierzchni, potrafiące załadować kontener na naczepę zaledwie w 3 minuty. Jest to tak zwany wóz bramowy Straddle Carrier. To trzykołowe (dla lepszej stabilności) urządzenie, występuje w dwóch rodzajach: standardowej na jeden kontener oraz teleskopowej, gdzie może na raz przetransportować dwa kontenery. Seria Combi-SC Straddle Carrier ma wiele zalet. Jest to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie w zakresie transportu ciężkich i ponadgabarytowych ładunków. Jego zwrotność, niewielka powierzchnia i duże możliwości dostosowywania zapewniają pełną niezależność podczas przemieszczania kontenerów i ładunków ponadgabarytowych. Potrafi układać kontenery w wąskich na 1,6 m. korytarzach, a dzięki możliwości podwójnego układania kontenerów efektywniej wykorzystujemy przestrzeń magazynową. Poniżej wideo, na którym możesz zobaczyć jak wygląda bezpieczny załadunek kontenera na naczepę z wykorzystaniem Combi-SC.
Automatyczny załadunek oraz rozładunek
Wszystkie wymienione wyżej sposoby transportu i ładowania naczep mogą jednak okazać się niewystarczające. Co więc zrobić, żeby proces załadunku i rozładunku towarów był tak płynny i szybki, jak to tylko możliwe i miał pozytywny wpływ na pozostałą część operacji? Zautomatyzować!
Wyobraź sobie, że jesteś w stanie przy pomocy jednego urządzenia załadować naczepę na 33 palety euro w zaledwie 6 minut! W ofercie WDX znajduje się innowacyjne i nagradzane przez wielu ekspertów w dziedzinie automatyzacji logistyki urządzenie o nazwie Q-Loader. Jest to System Automatycznego Załadunku i Rozładunku Naczep. Sprawdza się wszędzie tam, gdzie czas jest dosłownie na wagę złota. Q-Loader powala optymalizować procesy w magazynach przy-produkcyjnych, w logistyce e-commerce czy magazynach przeładunkowych typu cross-dock.
Zobacz jakie jeszcze cechy posiada Q-Loader i jakie korzyści może odnieść Twoja firma z jego implementacji w Twoim magazynie. Odwiedź: https://wdx.pl/oferta/przenosniki-i-automatyka/automatyka/q-loader/