Warehouse Development eXperts
Zmień język
Sklep wozki.wdx.pl

Zapraszamy do odwiedzenia naszego sklepu z wózkami widłowymi.

Przewodnik logistycznyLogistyka e-commerce – od czego zacząć?

Logistyka e-commerce to temat, który zyskuje na popularności. Szacuje się, że do 2021 wartość obrotów e-commerce na świecie ulegnie podwojeniu. Wiele przedsiębiorstw zadaje sobie pytanie o logistykę tego nowego dla nich obszaru dystrybucji.

E-commerce, czyli handel elektroniczny, to nic innego jak kupno i sprzedaż towarów oraz usług za pomocą Internetu. W odróżnieniu od e-biznesu, który oznacza zbiór wszystkich aspektów prowadzenia działalności online, e-commerce odnosi się konkretnie do wymiany dóbr i usług za pieniądze. Co za tym idzie, mamy do czynienia z nowym modelem przepływu materiałów, a logistyka w e-commerce napędza zmiany w całej branży.

Układ logistyczny magazynu e-commerce


Czy historia rozwoju e-commerce będzie podzielona na tę „przed” i tę „po” COVID-19? Wiele na to wskazuje. O ile nie zostaną w sposób znaczący zakłócone łańcuchy dostaw przez np. zamknięcia zakładów produkcyjnych czy problemy z ruchem transgranicznym oraz spadkiem siły nabywczej. Dziś zajmiemy się się ważnym aspektem tych zmian – logistyką e-commerce.

E-commerce w Polsce a logistyka

Jako firma produkująca regały magazynowe oraz dystrybutor wózków widłowych z ponad 25-letnim stażem na rynku, od początku naszej działalności obserwujemy poszczególne fazy rozwoju logistyki e-commerce w Polsce. Przed pandemią COVID-19 rynek e-commerce w 2020 roku był szacowany na ok 70 mld zł, przy 50 mld zł osiągniętych w 2019 roku. Jak zamknie się faktycznie rok 2020 i jakie zmiany dla logistyki przyniesie?

Handel internetowy penetruje nowe obszary rynku, a eksperci zgodnie obwieszczają trwałą zmianę nawyków zakupowych. Co widzimy już dziś:

  • Rozwój modelu Click & Collect (odbiór osobisty w punkcie stacjonarnym lub w z urządzenia samoobsługowego) – formuła logistyki e-commerce, która upowszechniła się szczególnie w branży fashion wchodzi dynamicznie w rynek sieci handlowych
  • Firmy, które do tej pory rozwijały jedyne dystrybucję offline (w tym najwięksi gracze) zostały zmuszone do intensywnych prac nad budową internetowego kanału sprzedaży. Co z kolei, w najbliższym czasie może skutkować dynamicznym rozwojem rynku e-glocery.
  • Przeniesienie ciężaru konieczności automatyzacji procesu magazynowania towarów w kierunku innowacji w logistyce ostatniej mili.

Logistyka dla sklepów internetowych – popularne modele

Logistyka dla sklepów internetowych musi odpowiadać na oczekiwania klienta finalnego. Te stale rosną, poza doskonale nam znanymi zagadnieniami, takimi jak: terminowość realizacji zamówienia, koszt transportu, forma oraz miejsca i czas dostawy dochodzą nowe, związane z bezpieczeństwem i higieną.

Obecnie powszechnie występuje kilka modeli logistycznych dla branży e-commerce:

  • Własny magazyn e-commerce – model, który zakłada zakup i przechowywanie większej ilości towaru, a dzięki temu możliwość negocjacji cen. Największy plus to możliwość szybkiego i elastycznego reagowania oraz możliwe skrócenie procesu realizacji zamówień. Minusem jest „zamrożenie” większej ilości gotówki.
  • Dropshipping – czyli rodzaj outsourcingu i „przerzucenie” usług logistycznych ze sklepu na dostawcę towarów. System wymaga integracji informatycznej pomiędzy sklepem internetowym a dostawcą towarów. Model stosowany chętnie przez małe i średnie firmy z uwagi na brak konieczności angażowania dużych nakładów finansowych w towar oraz utrzymania magazynu e-commerce i pracowników. Minusem jest niemal całkowita zależność od dostawcy.
  • Pseudo just-in-time – to model polegający na zbieraniu przez sklep internetowy zamówień od klientów, a następnie na zamawianie określonej ilości towarów od dostawców. Z uwagi na wydłużenie łańcucha dostaw, wydłużeniu ulega również czas dostawy do klienta, a informacja w sklepie musi zawierać precyzyjnie określony termin dostępności towaru. Strategia ta wymaga zarówno aktualnej informacji na temat dostępnego u dystrybutora towaru, a także przynajmniej małego magazynu, który umożliwiałby kompletację zamówień i wysyłanie paczek.
  • Pośrednictwo – klient zamawia towary w sklepie, a ten kontaktuje się z dystrybutorem, który z kolei kontaktuje się z producentem. Bardzo rzadko wykorzystywany model logistyczny w e-commerce, z uwagi na bardzo długi czas oczekiwania na towar przez klienta. Proces ten jest również obarczony dużym ryzykiem błędów wynikających z niewłaściwego przepływu informacji.
  • Metoda mieszana – stanowi kombinację powyższych modeli w zależności od danych potrzeb rynku. Stosowana najczęściej podczas pików sprzedażowych, łącząc pseudo just-in-time z dropshippingiem.

Jak widać, rozwój handlu elektronicznego spowodował pojawienie się modeli logistycznych opartych na outsourcingu usług. Najbardziej kompletną formą tego modelu jest fulfillment, czyli przekazanie realizacji wszystkich usług firmom specjalizującym się w takich operacjach, a nie producentowi, dostawcy, importerowi czy hurtownikowi. Przeniesienie logistyki do wysoce wyspecjalizowanych firm pozwala połączyć interesy klienta oraz dostawcy, dzięki czemu kupujący coraz częściej wybiera zakupy online. Z tego typu rozwiązań korzystają najczęściej sklepy internetowe o bardzo dużych obrotach.
Szczególnym rodzajem fulfillmentu jest extended shopping, gdzie operator logistyczny przejmuje wszystkie prawa i obowiązki sprzedającego.

Własny magazyn e-commerce

Własny magazyn e-commerce to obszar, który jest nam szczególnie bliski – oferujemy wyposażenie magazynowe oraz zajmujemy się projektowaniem magazynów, w tym tych dedykowanych do obsługi kanału online. Rozwiązanie tego typu jest szczególnie popularne i powszechnie występujące w przypadku producentów. W zależności od skali dystrybucji internetowej, może być to obiekt, który zajmuje się obsługą tylko tego kanału sprzedaży lub wydzielona przestrzeń w już istniejącej hali. Własny magazyn e-commerce pozwala na błyskawiczną realizację zamówień, co przekłada się wprost na zadowolenie klientów.

Półki do kompletacji na antresoli w magazynie e-commerce

Wyposażenie magazynu e-commerce

Aby nie tylko utrzymać, ale również podnosić standardy swoich usług, firmy planujące inwestycję w rozwój kanału e-commerce muszą dążyć do układu przestrzennego magazynu, który zagwarantuje realizację założonych procesów operacyjnych

Z naszego doświadczenia wynika, że miarą dobrze zorganizowanego magazynu e-commerce jest nie tylko ilość (wydajność), ale przede wszystkim jakość zrealizowanych zamówień. Jest to parametr kluczowy z uwagi na wymagania klientów, którzy oczekują dostawy pełnego zamówienia już następnego dnia.

Dobrze zorganizowany i wydajny magazyn e-commerce to przede wszystkim podział na strefy operacyjne w indywidualnie dopasowanym układzie technologicznym, a co za tym idzie dokładnie zaplanowany przepływ materiałów. W drugiej kolejności należy zastanowić się w jakie urządzenia należy zainwestować by móc zrealizować założone cele.

Elementarnym składnikiem w tym przypadku jest magazynowy system informatyczny WMS. Projektując magazyn e-commerce należy pamiętać, że automatyzacja procesu nie jest celem, a środkiem do celu! Wśród naszych Klientów znajduje się wielu liderów rynku, a operacje kompletacji w ich obiektach realizowane są ręcznie na antresolach magazynowych.

Podsumowanie

Ponoć jedynym elementem otaczającej nas rzeczywistości, który rozwija się szybciej niż technologia są nasze oczekiwania. Logistyka e-commerce to obszar będący języczkiem u wagi wielu przedsiębiorstw. Właściwie zaprojektowana pozwala budować przewagę rynkową. Realizowana w sposób nieskoordynowany nie pozwali Ci zaistnieć w tym mocno konkurencyjnym środowisku.

Planując uruchomienie internetowego kanału sprzedaży, zastanawiając się nad organizacją lub reorganizacją procesu magazynowania, wybierając wyposażenie techniczne dla Twoich operacji możesz skorzystać z naszego doświadczenia. Layout magazynu e-commerce zaprojektujemy dla Ciebie bezpłatnie – zapraszamy do kontaktu.

Poniżej prezentujemy przykład magazynu obsługującego internetowy kanał sprzedaży, jaki mieliśmy przyjemność zaprojektować i wyposażyć dla firmy Lancerto.