Warehouse Development eXperts
Zmień język
Sklep wozki.wdx.pl

Zapraszamy do odwiedzenia naszego sklepu z wózkami widłowymi.

Zasada Pareto w logistyce

Zasada Pareto to często słyszany i powtarzany termin w środowisku logistycznym, dotyczący optymalizacji szeregu procesów związanych z przepływem dóbr i usług w łańcuchu logistycznym. Dziś więcej uwagi poświęcimy jednej ze strategicznych technik administrowania cyklami zachodzącymi w przedsiębiorstwach – dowiemy się jak powinny funkcjonować zgodnie z zasadą Pareto i jakie profity z tego wynikają.

Czego dotyczy zasada Pareto? Jak wykorzystać jej koncepcję w logistyce? Jakie korzyści można uzyskać stosując zasadę Pareto? To kwestie, które obejmuje bieżący wpis – zapraszamy do lektury.

Co to jest zasada Pareto?

Zasada Pareto lub prawo Pareto, inaczej zasada 80/20, to reguła o charakterze statystyczno-empirycznym, opierająca się na analizie przyczynowo – skutkowej. Ma zastosowanie w różnych dziedzinach gospodarki, może dotyczyć zarówno ewaluacji jakości procesów produkcyjnych oraz oceny poziomu administracji w branży logistycznej.

Zasada Pareto mówi o tym, że 80% wyników to skutek 20% czynników, można to zobrazować na następujących przykładach:

  • 80% zysków pochodzi od 20% produktów,
  • 80% sprzedaży pochodzi od 20% klientów,
  • 80% produkcji to praca 20% pracowników.

Precyzyjna współzależność czynników i wyników nie jest najważniejsza, podział może wyglądać 70/30 lub 90/10. Relacja 80/20 ma charakter szacunkowy i może ulec zmianie na podstawie konkretnych danych w poszczególnych przypadkach, ale użyteczność zasady pozostaje bez zmian. Tym, co się liczy jest fakt, że mniejszość przyczyn odpowiada za większość skutków. Praktykując działania według zasady Pareto, można mieć wpływ przy podejmowaniu kluczowych decyzji dotyczących kluczowych procesów logistycznych, a także na produktywność, efektywność działań organizacji oraz oszczędności.

Tutaj przeczytasz jakie procesy logistyczne wyróżniamy w przedsiębiorstwie.

Zasada Pareto w logistyce

Wdrożenie zasady Pareto w praktyce logistycznej to coś więcej aniżeli skuteczna droga do maksymalizacji przychodów. To pomoc w ustaleniu priorytetów, oszczędność czasu, doradztwo przy rozwiązywaniu aktualnych i przyszłych trudności. To skuteczne narzędzie, które – właściwie użyte – pomaga zoptymalizować czynności w niżej wymienionych obszarach logistyki.

Magazynowanie i kompletacja

Dobrze zaplanowany i wydajnie działający magazyn to cel każdego właściciela takiego obiektu. Aby go stworzyć można zastosować jeden ze sposobów opierających się o rozpoznanie najlepiej rotujących produktów i takie ich rozmieszczenie w przestrzeni magazynowej, żeby dostęp do nich nie był utrudniony. Dane, które m.in. należy wziąć pod uwagę to:

  • czas realizacji zamówienia,
  • ocenę dokładności zamówienia,
  • wolumen zapasów,
  • terminy dostaw.

Następnie, biorąc pod uwagę zależność, która informuje, że 80% zysków pochodzi z 20% produktów, należy dokonać klasyfikacji zapasów na podstawie ich popytu, wartości i prędkości przepływu oraz po weryfikacji kosztów i potrzeb z zakresu magazynowania.

Do najbardziej rozpowszechnionych klasyfikacji należy analiza ABC, polegająca – w skrócie – na podziale zapasów na 3 grupy, z których te znajdujące się w klasie A generują najwyższe obroty, są strategiczne i niezbędne dla wydajnego działania firmy. Powinny zawsze być w magazynie, znajdować się w najbardziej dostępnych obszarach, z bezpośrednim dostępem do miejsc załadunku. Towary z grupy B odznaczają się niższą wartością, ale są ważne i ich rotacyjność powinna być uważnie monitorowana, bo istnieje szansa, że ich popularność wzrośnie. Trzeba uwzględnić zapasy z tej klasy podczas rozmieszczania towaru w pobliżu stref kompletacji. Grupa C dotyczy produktów najmniej ważnych ze strategicznego punktu widzenia, ale jednocześnie najliczniej występujących i tworzących tzw. zapasy bezpieczeństwa. Można je umieścić na najwyższych poziomach systemów składowania.

Tutaj przeczytaj więcej na temat zapasów.

Obsługa klienta

Analizy ABC można dokonać także w odniesieniu do rozpoznania potrzeb klientów powiązanych z produktami, w myśl sugestii informującej o tym, że 80% sprzedaży pochodzi od 20% klientów. Na podstawie obiektywnie zebranych danych można przewidzieć wpływ odbiorców na obroty w przyszłości oraz uzyskać wiedzę na temat zarządzania uwagą i koncentracją zasobów. Wiedza ta:

  • pomoże udoskonalić obsługę kluczowych odbiorców,
  • usprawni proces decyzyjny,
  • poprawi wizerunek firmy,
  • wpłynie korzystnie na biznes.

Aby obserwacje prowadzone w ramach analizy ABC były jak najbardziej rzetelne i aktualne, warto rozważyć wykorzystanie cyfrowego oprogramowania monitorującego WMS – systemu zarządzania magazynem. Technologia ta w czasie rzeczywistym przekaże informacje na temat przepływów ładunków w różnych obszarach magazynu i zgromadzi je bazie danych, a to znacznie ułatwia pracę operatorom oraz kadrze zarządzającej zapasami magazynowymi. Wspomoże też identyfikację miejsc, w których można obniżyć koszty bez utraty jakości usług.

Transport

Zasada Pareto ma również zastosowanie przy obniżeniu kosztów logistycznych z zakresu transportu, co wpłynie na poprawę funkcjonowania łańcucha dostaw poprzez odblokowanie kapitału obrotowego przedsiębiorstwa. Tu warto zasygnalizować, że wydatki związane ze spedycją nie ograniczają się tylko do opłat za autostrady i paliwo, obejmują też personel, koszty utrzymania i konserwacji pojazdów czy ubezpieczenie. Rozwiązaniem optymalizującym nakłady finansowe mogą być narzędzia korzystające z osiągnięć sztucznej inteligencji, która za pomocą komunikatorów GPS umożliwia korektę trasy w czasie rzeczywistym, wybór najkrótszej drogi dostawy, precyzyjne informowanie klientów o momencie doręczenia przesyłki. Ponadto dostęp do specjalistycznych aplikacji zapewnia dokładną wycenę kosztów spedycji, jednocześnie upraszczającą i przyspieszającą decyzje kadry zarządzającej w zakresie transportu.

Czy warto stosować zasadę Pareto w logistyce? Podsumowanie

Tak – warto. Jak wspomniano powyżej, zasada Pareto pomaga zoptymalizować kluczowe dla rozwoju przedsiębiorstwa obszary zarówno z zakresu logistyki wewnętrznej, tj. magazynowania czy kompletacji oraz przyczynia się do znacznej poprawy relacji ze strategicznymi klientami. Usprawnia sferę logistyki zewnętrznej, dotyczącej np. terminowego zaopatrzenia odbiorców zewnętrznych i wewnętrznych podczas procesu transportu w łańcuchu dostaw.

Analiza Pareto może być skutecznym narzędziem w zarządzaniu zapasami, pomaga stworzyć wydajny magazyn oraz wskazuje najlepsze na dany moment możliwości rozmieszczenia towaru w przestrzeni obiektu logistycznego. Oprócz tego poprawia skuteczność procesów kompletacji zamówień, a w rezultacie – wzrost efektywności poszczególnych procesów logistycznych.

Obserwuj nas