Zmień język
Sklep wozki.wdx.pl

Zapraszamy do odwiedzenia naszego sklepu z wózkami widłowymi.

Przewodnik logistycznyFulfillment czy własny magazyn e-commerce?

Fulfillment to popularny model prowadzenia logistyki e-commerce. W kompletnej opozycji do niego stoi model zakładający posiadanie własnego magazynu e-commerce. Dziś przed Wami kolejny artykuł traktujący o logistyce sklepu internetowego. W miarę rozwoju przedsiębiorstwa wszystkie zachodzące w nim operacje muszą ewoluować, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom klientów oraz rynku, na którym firma działa. Rozszerzanie działalności w celu utrzymania dynamiki wzrostu jest problemem z gatunku tych pożądanych, ale mimo wszystko wciąż stanowi problem. W pewnym momencie stajemy przed wyborem czy rozwijać procesy operacyjne i inwestować we własny magazyn, czy postawić np. na fulfillment i zlecić realizację logistyki e-commerce firmie 3PL.

Czym jest fulfillment e-commerce?

Fulfillment e-commerce to powierzenie – częściowe lub całkowite – logistyki sklepu internetowego wyspecjalizowanemu operatorowi. Jest to forma outsourcingu, gdzie zewnętrzny magazyn dystrybucyjny zapewnia Twoim klientom dostępność produktów z Twojej oferty. W ramach umowy realizowany jest zazwyczaj proces magazynowania oraz szereg operacji wspierających Twój e-biznes, takich jak:

  • integracja systemu zarządzania sklepem z centrum realizacji – po wpłynięciu zamówienia jest ono realizowane, odbywa się kompletacja, pakowanie i przygotowanie do wysyłki,
  • transport od dostawcy do centrum logistycznego oraz z magazynu do klienta sklepu,
  • przeładunek oraz zarządzanie zapasami,
  • komunikacja z klientem,
  • obsługa zwrotów.
Strefa kompletacji w magazynie e-commerce

Upraszczając maksymalnie: w fulfillment e-commerce chodzi o to, że po stronie zewnętrznej firmy są wszystkie operacje logistyczne wynikające z prowadzenia handlu przez Internet – od momentu otrzymania zamówienia, do dostarczenia produktów pod drzwi klienta finalnego.

Kiedy wybieramy fulfillment, a kiedy nie

Jako firma wyposażająca magazyny spotkaliśmy się z opinią, że fulfillment jest dla tych, którzy mają więcej pieniędzy niż czasu. Co to oznacza? Jeżeli możesz generować większe zyski poświęcając czas, zacznij szukać outsourcingu logistycznego, który Ci go zapewni. Kompleksowa obsługa zagwarantuje Ci konkurencyjność, a Ty w tym czasie skupisz się na pozostałych aspektach prowadzonej działalności. Zanim to zrobisz, poznaj zalety i wady takiego rozwiązania.

Zalety outsourcingu logistyki sklepu internetowego

Jest kilka przesłanek, skłaniających przedsiębiorców do outsourcingu logistyki sklepu internetowego. Pierwszy powód, dla którego e-sprzedawca zleca realizację zamówienia firmie zewnętrznej, jest również najbardziej oczywisty: z jakiegokolwiek powodu nie ma potrzeby ani zdolności do przechowywania, kompletowania, pakowania i wysyłania swoich produktów. Kolejny powód to wzrost sprzedaży. Jak pisaliśmy na wstępie, dążmy do niego, ale nagły i nieprzewidziany może siać spustoszenie w procesie realizacji zamówień i obsłudze zwrotów. Fulfillment zwiększa zdolność operacyjną, umożliwiając firmom e-commerce szybkie reagowanie dzięki elastycznej sieci dostawców.

Wyspecjalizowana firma 3PL dysponuje wiedzą oraz zapleczem, dzięki którym jest ekspertem w danej dziedzinie logistyki. Najczęściej posiada wypracowane standardy, które wykraczają poza możliwości sklepu e-commerce – szybkie przetwarzanie dużych ilości przesyłek, wynegocjowane i mocno zdyskontowane stawki wysyłki do klientów z uwagi na wolumeny, dostęp do preferowanych przewoźników oferujących szybsze dostawy czy nawet know how pozwalający odpowiednio zabezpieczyć paczkę.

Dla wielu podmiotów decydującą zaletą w przypadku fulfillmentu e-commerce jest brak kosztów inwestycyjnych związanych z wynajmem lub budową magazynu oraz jego wyposażeniem, brak kosztów operacyjnych wynikających z zatrudnienia pracowników i ich przeszkolenia, brak kosztów ubezpieczenia i wspomnianych już kosztów spedycji, itd. Oczywiście powyższe koszty są zawarte w opłatach, jakie przedsiębiorstwo ponosi w związku z umową z firmą 3PL, ale szacuje się, że oszczędności w porównaniu z utrzymaniem własnego magazynu sięgają ok. 40% w skali roku. Outsourcing oferuje również większą skalowalność, a także sprzyja skoncentrowaniu się przedsiębiorcy na dalszym rozwoju biznesu oraz strategii.

Wady outsourcingu logistyki sklepu internetowego

Głównym i mogącym przynieść ogromne straty czynnikiem negatywnym jest możliwy spadek jakości obsługi klienta. Gdy klient nie otrzyma zamówienia na czas lub otrzyma niewłaściwy produkt, zwróci się do Twojej firmy z reklamacją. Zatem wiarygodność zewnętrznego operatora będzie miała bezpośredni wpływ na reputację Twojej marki – przed podpisaniem umowy należy upewnić się, że właściwie sprawdziłeś potencjalne firmy zajmujące się realizacją zamówień. Kolejna wada ma związek z kosztami jakie generują początkowe opłaty za przejście i konfigurację. Większość magazynów zajmujących się realizacją zamówień będzie wymagała opłat wstępnych związanych z integracją oprogramowania i systemów z firmą, przesyłaniem danych o zapasach i zakładaniem konta. Chociaż może to początkowo wydawać się kosztowne, opłaty te pobierane są tylko raz.

W zależności od profilu biznesu, minusem może być brak dostępnych zapasów „pod ręką” – zewnętrzny magazyn znajduje się zazwyczaj z dala od codziennych operacji biznesowych. Aby tego uniknąć musisz utrzymać niewielką ilość zapasów, jeśli jest konieczność posiadania własnych produktów dla personelu szkoleniowego lub salonów wystawowych. Ograniczeniem może być rodzaj produktu, który oferujesz – np. jeśli są to dobra o ograniczonym terminie ważności lub niebezpieczne.

Własny magazyn e-commerce – czyli co?

Wewnętrzny magazyn e-commerce oznacza, że musisz zaplanować cały proces magazynowania, przygotować się do realizacji zróżnicowanych zamówień, wdrożyć odpowiednią technologię oraz urządzenia magazynowe, a to dopiero początek. Zarządzanie wewnętrzną logistyką e-commerce to również: szkolenia personelu, budowanie relacji z przewoźnikami, dbanie o bezpieczeństwo zapasów, regulacje prawne, prognozowanie oraz skalowanie wraz z rozwojem dystrybucji, logistyka zwrotów i wiele innych.

Magazyn e-commerce producenta odzieży

Na pierwszy magazyn e-commerce decydują się zarówno firmy doskonale znające meandry handlu w sieci, które rozpoczynały swój biznes w garażu, a dziś chcą go skalować, jaki duże firmy produkcyjne czy dystrybutorzy, których sytuacja makroekonomiczna zmusza do inwestycji w rozwój omnichannel. Czy warto i kiedy warto inwestować we własną infrastrukturę? Poniżej postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Zalety własnej infrastruktury logistycznej e-commerce

W przypadku, gdy firma wysyła już bardzo dużą liczbę zamówień, dobrze zdaje sobie sprawę z przeszkód i ilości zasobów potrzebnych na przechowywanie, kompletację i wysyłkę produktów. Zarządzanie logistyką e-commerce wymaga niezawodnego zespołu, wydajnych procesów i systemów „na miarę” oraz strategicznie rozmieszczonych nieruchomości magazynowych w celu utrzymania niskich kosztów realizacji. Czyli pierwszy i najważniejszy argument to skala biznesu – im większa, tym bardziej uzasadniona jest inwestycja we własną infrastrukturę logistyczną.

W erze dostawy tego samego dnia firmy e-commerce nierzadko zarządzają swoimi realizacjami, aby zachować kontrolę nad zapasami i operacjami magazynowymi. Realizacja zamówień dokonywana wewnętrznie umożliwia sprzedawcom internetowym zarządzanie sposobem przechowywania, wybierania i wysyłania ich produktów do klientów – pozwala budować unikalną wartość. Wewnętrzna realizacja zamówień jest korzystna dla przedsiębiorstwa, ponieważ jego działalność jest jedyną, która korzysta z magazynu realizacji, umożliwiając pełne dostosowanie powierzchni i maksymalizując wydajność łańcucha dostaw.

Ważny argument to obrót bardzo zróżnicowanymi gabarytowo materiałami – produkty lub opakowania są zbyt zróżnicowane lub niegabarytowe, aby zlecić proces realizacji zamówienia bez dedykowanego wewnętrznego zespołu ds. realizacji, chociaż bardziej doświadczeni operatorzy są w stanie przyjąć i takie zlecenia.

Unikalne dostosowywanie opakowań i zamówień może również skłonić e-sprzedawcę do zarządzania własną realizacją, ponieważ firmy 3PL zazwyczaj pobierają opłatę za niestandardowe opakowania, takie jak opakowania na zamówienie, pakowanie na prezent czy pakiety lub boxy subskrypcyjne.

Posumowanie

Nowoczesne firmy zajmujące się kompleksową obsługą logistyczną zamówień internetowych utrzymują technologię w centrum swoich usług. Oznacza to, że każdy etap procesu realizacji jest automatycznie dokumentowany w czasie rzeczywistym, aby firmy e-commerce mogły dowiedzieć się o stanie swoich zapasów i każdego zamówienia w centrum realizacji. Poświęcenie czasu na realizację zamówienia może oznaczać zaniedbania w obszarze marketingu, obsługi klienta czy zarządzania produktem. Fulfillment może pomóc sprzedawcom być bardziej proaktywnymi w innych obszarach działalności.

Z drugiej strony na rynku są duże organizacje, w tym producenci, którzy dopiero wchodzą w e-biznes. Od strony projektowej kluczowe wydaje się być zbudowanie zespołu logistycznego, który będzie gwarantem prawidłowego wdrożenia nowego kanału dystrybucji. Projektowanie układu magazynu, wyposażenie go w regały do składowania i kompletacji czy antresolę magazynową możesz zostawić WDX S.A. – robimy to od ponad 25 lat. Layout przygotujemy dla Ciebie bezpłatnie. Zapraszamy do współpracy.

W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej informacji w Polityce Cookies.

Rozumiem