Magazyn otwarty i półotwarty – przewodnik
Jedną z najważniejszych decyzji podejmowanych w związku z inwestycją magazynową, jest określenie wielkości i typu magazynu, na podstawie przewidywanych parametrów składowanego towaru. W branży logistycznej obowiązują trzy podstawowe rodzaje magazynów; otwarty, półotwarty i zamknięty. Każdy z nich różni się kosztami budowy, utrzymania i rekomendowanym wyposażeniem.
W tym poradniku przedstawimy charakterystykę magazynów otwartych i półotwartych.
Co to jest magazyn otwarty?
Magazynem otwartym nazywamy ogrodzony plac składowy, znajdujący się na świeżym powietrzu. W magazynach otwartych składowane są ładunki odporne na zróżnicowane warunki zewnętrzne. Za wyborem magazynu otwartego przemawiają wyraźnie niższe koszty budowy, utrzymania i wyposażenia w porównaniu do magazynu półotwartego.
Ładunek w magazynie otwartym jest przechowywany na ziemi lub na regałach magazynowych. Rodzaj regałów jest dobierany na podstawie wagi i kształtu składowanego towaru. Na otwartych placach używa się regałów które nie są wyposażone w mechanizmy podatne na uszkodzenia, najczęściej wybierane są regały półkowe, paletowe i wspornikowe.
Tak jak w przypadku regałów, wózki widłowe również powinny być dostosowane do warunków panujących na otwartej powierzchni. Dlatego do pracy w magazynach otwartych zaleca się zakup wózków spalinowych, odpornych na deszcz i śnieg.
Magazyny otwarte występują w firmach przemysłowych, produkujących proste elementy z wytrzymałego surowca, które po wystawieniu na deszcz czy śnieg nie zmienią swojej jakości. Na magazynach otwartych składuje się m. in. prefabrykaty, drewno, wyroby stalowe i materiały budowlane.
Co to jest magazyn półotwarty?
Magazyn półotwarty to wiata składająca się z dachu i trzech lub dwóch ścian. Ze względu na charakterystykę konstrukcji i ciągły dopływ powietrza, towary w magazynie półotwartym muszą być odporne na zmiany temperatury. Konstrukcja z dachem zapewnia ochronę przed opadami atmosferycznymi, więc można pod nią przechowywać towar wrażliwy na deszcz.
Magazyny półotwarte są znacznie tańsze w realizacji i utrzymaniu od magazynów zamkniętych – ich konstrukcja jest nie wymaga aż tak dużych nakładów finansowych, a koszty eksploatacji (np. ogrzewania) są niższe. Magazyny półotwarte wyposażane są w regały paletowe, półkowe lub wspornikowe. Do obsługi regałów zalecany jest zakup wózka widłowego na gaz LPG lub Diesel.
W magazynach półotwartych składuje się towary wymagające ciągłego przepływu świeżego powietrza, oraz takie, które są odporne na zmiany temperatury. Takimi ładunkami mogą być materiały budowlane i wyroby ceramiczne. Magazyny półotwarte mogą również pełnić rolę garażu na narzędzia, maszyny budowlane lub samochody.
Składowanie towarów w magazynie otwartym i półotwartym
Sposoby na składowanie towarów w magazynach półotwartych i otwartych, są do siebie zbliżone. Zarówno w magazynie otwartym, jak i w magazynie półotwartym ładunek można składować na ziemi. Magazynowanie towaru na gruncie sprawdza się jedynie wtedy, kiedy nie potrzebujemy dużej powierzchni składowania, lub gdy ładunek jest niewymiarowy albo zbyt ciężki. W innym przypadku zaleca się zakup regałów.
Regały umożliwiają składowanie towaru na wielu poziomach i są wygodne w eksploatacji. Najczęściej stosowanym rodzajem regałów, są regały paletowe. Większość składowanych towarów można ułożyć na paletach, są to przede wszystkim materiały budowlane takie jak worki z cementem, kostka brukowa lub pustaki.
Kolejnym popularnym wyborem są regały półkowe. W zależności od jakości wyrobu, jedna półka może wytrzymać obciążenie od 150 do 500 kg.
W przedsiębiorstwach składujących długie elementy stosuje się regały wspornikowe, przystosowane do składowania m. in. profili i rur stalowych, drewna czy arkuszy blachy.
Wszystkie regały eksploatowane w magazynach otwartych i półotwartych, powinny być zabezpieczone farbą antykorozyjną.
Transport towarów w magazynie otwartym i półotwartym
Warunki panujące w magazynach otwartych i półotwartych są do siebie bardzo zbliżone, więc wykorzystuje się w nich wózki widłowe o podobnych parametrach. Na otwartym powietrzu używa się wózków z zasilaniem LPG lub Diesel. Ich konstrukcje zazwyczaj są w wystarczającym stopniu wodoszczelne i nadają się do eksploatacji w trakcie opadów.
Najczęściej wybieranymi wózkami widłowymi są wózki czołowe, stworzone do transportu towaru składowanego na paletach. Wózki czołowe z dodatkowym osprzętem, mogą transportować ładunki o niestandardowym kształcie, takie jak bele siana lub zwoje stali.
W magazynach składujących dłużyce, metalowe pręty i inne długie elementy, używa się wózków czterokierunkowych, które pracują w węższych korytarzach roboczych i tym samym, umożliwiają rozlokowanie w magazynie większej ilości regałów. Poniżej znajdziecie wideo prezentujące taką operację.
W szczególnych przypadkach kiedy ciężar i gabaryty towaru nie pozwalają na transport wózkiem widłowym, można zainwestować w stacjonarną suwnicę lub wóz bramowy, które są dostosowane do pracy w magazynach otwartych.
Do pracy w magazynie otwartym warto wybrać wózek wyposażony w ogrzewaną kabinę, aby podnieść komfort użytkowania w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
Planowanie magazynu otwartego i półotwartego – podsumowanie
Planując magazyn otwarty lub półotwarty, należy określić jego powierzchnię i obliczyć wstępny koszt inwestycji. Na etapie projektu, powinno się ustalić jaki towar będzie składowany w magazynie, oraz jakie wyposażenie będzie potrzebne do jego przechowywania i transportu. Grunt wewnątrz magazynu powinien być utwardzony lub zalany betonem, by wózki widłowe mogły się po nim sprawnie przemieszczać.
Składowanie towaru na ziemi przez długi czas, może skutkować spadkiem jakości materiału. Jeżeli rozmiar ładunku umożliwia składowanie go na paletach lub półkach, warto rozważyć zakup systemu regałów wysokiego składowania albo regałów półkowych.