Co to jest jednostka ładunkowa?
Jednostka ładunkowa to połączenie kilku towarów w jedną zwartą całość, która jest odpowiednio zabezpieczona przed rozpakowaniem w taki sposób, aby usprawnić przeładunek oraz realizację usług transportowych i magazynowych. Dzięki wprowadzeniu jednolitych jednostek ładunkowych, przesyłki są efektywnie przenoszone z jednego miejsca na drugie.
Ideą i najważniejszą zaletą jednostki ładunkowej jest powtarzalność, jaką zapewnia podczas obsługi dużej ilości przedmiotów na raz, zamiast przenoszenia każdego produktu osobno. Szereg korzyści jest odczuwalny na każdym etapie łańcucha dostaw – od zakładu produkcyjnego po klienta końcowego. Tego typu unifikacja zwiększa produktywność, ułatwia zarządzanie zapasami magazynowymi oraz optymalizuje koszty operacyjne.
Formy jednostek ładunkowych
Poszczególne jednostki ładunkowe posiadają specyficzne numery identyfikacyjne, które są generowane zgodnie z obowiązującymi normami. Chociaż każdy produkt posiada unikalną etykietę to aby ułatwić obsługę w łańcuchu dostaw, cała uformowana jednostka ładunkowa również posiada etykietę nadrzędną.
Zarządzanie ładunkiem wewnątrz magazynu powinno być płynne i nie generować błędów. Dobrą praktyką jest zastosowanie systemu informatycznego WMS, który umożliwia rejestrowanie całej historii jednostki ładunkowej oraz poszczególnych jej pozycji na terenie obiektu.
Sposób formowania ładunków wynika najczęściej ze specyfiki samego produktu – najbardziej popularne jednostki:
- Paleta – drewniana, papierowa, plastikowa, gumowa lub metalowa. W celach standaryzacji jednostki ładunkowej ustalono międzynarodowy wymiar 600×400 mm, na podstawie którego został opracowany system wymiarowania opakowań, który z kolei dostosowano do najczęściej stosowanych urządzeń pomocniczych, jakimi są palety euro o wymiarach 800×1200 i 1000×1200 mm.
- Pojemnik wielokrotnego użytku służący do łączenia i ochrony przedmiotów – zazwyczaj używany jest do obsługi w trakcie procesu magazynowania.
- Skrzyniopaleta – pojemnik wielokrotnego użytku służący do łączenia i zabezpieczania luźnych przedmiotów.
- Karton – jednorazowy pojemnik służący do łączenia i ochrony luźnych przedmiotów – używany do dystrybucji. Opakowania kartonowe można przechowywać na paletach do czasu, gdy będą potrzebne.
- Torba lub worek – jednorazowy pojemnik służący do scalania i ochrony materiałów sypkich.
- Skrzynia – jednorazowy pojemnik służący do ochrony przedmiotów.
- Beczka – pojemnik wielokrotnego użytku służący do scalania i ochrony materiałów sypkich lub płynnych. Obejmuje bębny, cylindry itp.
- Taśma stalowa lub plastikowa – służy do zapobiegania luzowaniu się ładunków podczas transportu.
- Folia termokurczliwa (Stretch-Wrap) – podczas pakowania w folię kurczliwą na ładunek umieszcza się folię lub torbę, a następnie oddziałuje się temperaturą w celu obkurczenia folii lub torby. Obecnie większość zastosowań związanych z folią termokurczliwą jest zastępowana folią stretch, ponieważ zabieg ten niesie za sobą niższe koszty materiałów, robocizny i energii. W przypadku pakowania w folię stretch, ładunek jest owijany folią, podczas gdy folia jest rozciągana. Może to być robione ręcznie lub automatycznie przy pomocy urządzenia zwanego owijarką.
- Paletyzatory ręczne lub zautomatyzowane – służą do układania elementów według pożądanego wzoru używanego do formowania ładunku jednostkowego.
Sposoby składowania jednostek ładunkowych
Proces składowania ma za zadanie zabezpieczenie zapasów podczas ich przechowywania w magazynie. Z kolei, rodzaj jednostek ładunkowych w łańcuchu dostaw determinuje dobór systemu składowania.
- Małe jednostkowe ładunki – są to ładunki, które można obsługiwać ręcznie. Przykładem może być butelka lub karton mleka. Do składowania tego typu jednostek służą przede wszystkim regały półkowe.
- Ładunki spaletyzowane –nie mogą być obsługiwany ręcznie, najczęściej stosuje się wózki widłowe. Tego typu ładunki mogą być składowane na większości systemów regałowych, które znajdziesz w naszej ofercie: https://wdx.pl/oferta/regaly-magazynowe/.
- Ładunki ponadgabarytowe – przykładem takich jednostek są dłużyce, które możemy składować w regałach wspornikowych. Przewrotnie, najczęściej wykorzystywanym systemem składowania są tu regały paletowe rzędowe – na taki stan rzeczy wpływa bogaty wybór wyposażenia dodatkowego, a co za tym idzie, wysoka elastyczność tego najbardziej popularnego rozwiązania magazynowego.
Jednostki ładunkowe – podsumowanie
Stosowane w logistyce jednostki ładunkowe dają możliwość efektywnego kosztowo pakowania, magazynowania, transportu czy wysyłki towaru. Stanowią indywidualny kontener przestrzenny, który z jednej strony jest ograniczony ustandaryzowanymi wymiarami, a z drugiej strony nadaje się do przyjmowania tak zwanych jednostek napełniających. Przykładowo, jednostki ładunkowe takie jak pudła, paczki czy palety, mogą stanowić część większej jednostki ładunkowej – paleta składa się z określonej liczby kartonów, a załadowana naczepa samochodu ciężarowego składa się z określonej liczby palet. W celu optymalizacji wydajności różnych bloków produktów stosuje się różne strategie pakowania.