Warehouse Development eXperts
Zmień język
Sklep wozki.wdx.pl

Zapraszamy do odwiedzenia naszego sklepu z wózkami widłowymi.

Przewodnik logistycznyEuropaleta – wymiary, waga, wysokość, historia

Europaleta została zaprojektowana i skonstruowana głównie z potrzeby standaryzacji rozmiarów palet wykorzystywanych w magazynowaniu i transporcie. Wymiary palety euro oraz jej wytrzymałość powodują, że euro paleta pozwala optymalnie wykorzystać powierzchnię składowania, gwarantując niską masę własną oraz nośność statyczną dochodzącą nawet do 4000 kg. Obecnie paleta EUR (EPAL) to jedna z najpowszechniej stosowanych konstrukcji w całej Europie.

Do składowania europalet wykorzystuje się najczęściej regały magazynowe. Z naszego doświadczeni wynika, że ponad 95% produkowanych systemów regałowych dedykowanych jest właśnie pod paletę EUR. Dziś przyjrzymy się bliżej temu najpopularniejszemu nośnikowi stosowanemu we współczesnej logistyce. Dowiecie się jaki wymiar ma eurpaleta oraz jej poszczególne elementy. Ile waży oraz jaką maksymalną nośność i wysokość posiada. A także, przybliżymy jej rys historyczny. Zapraszamy do lektury.

Wymiary europalety

Wymiary palety euro są znormalizowane normą europejską UNE-EN 13698-1. Zgodnie z przytoczonym zapisem prawnym wymiary europalety muszą wynosić 1200 x 800 mm. Dlaczego akurat takie wymiary? Wynika to z wielokrotności wymiarów standardowych pojemników skrzyniowych wykonanych z tworzywa sztucznego.

Poza tym, europaleta rozmiarowo dostosowana jest do powierzchni załadunkowej w samochodach ciężarowych i kontenerach morskich. W przyczepie samochodu ciężarowego zmieszczą się bowiem aż 33 euro palety ułożone długim bokiem wzdłuż przyczepy pojazdu ciężarowego. Można rozmieścić je także pionowo do najdłuższego boku przyczepy, przy czym ostatni rząd europalet należy ułożyć poziomo. Kontenery morskie mają zdecydowanie mniejszą ładowność i mieszczą 4-5 europalety – zależnie od ich ułożenia.

układ europalet w samochodzie ciężarowym
Układ europalet w samochodzie ciężarowym.

Poza szerokością i długością istotne są także pozostałe wymiary europalety. Aby móc oznaczyć europaletę symbolem EPAL, musi ona być wykonana precyzyjnie z wymaganiami jakościowymi ustalonymi w normie europejskiej.

Co wpływa na rozmiar palety euro? Istotnymi elementami konstrukcyjnymi europalet jest fazowanie na czterech rogach, a także ostre górne krawędzie prowadnic. Tego typu budowa ułatwia wyciąganie składowanych palet oraz ich ustawianie w przestrzeni magazynowej i załadunkowej.

Euro paleta – wymiary poszczególnych elementów

Normalizacja elementów certyfikowanych palet określona jest w Karcie UIC 435. Jak zatem prezentuje się rozmiar palety euro? Każda paleta EUR (EPAL) składa się z:

  • dwóch dolnych elementów wyjściowych o wymiarach 1200 x 100 x 22 mm – numerem 1 na poniższej ilustracji,
  • dwóch górnych elementów wyjściowych o wymiarach 1200 x 145 x 22 mm – numer 2 na poniższej ilustracji,
  • 6 klocków o wymiarach 145 x 100 x 78 mm – numer 3 na poniższej ilustracji,
  • 3 większych klocków o wymiarach 145 x 145 x 78 mm – numer 4 na poniższej ilustracji,
  • 2 desek środkowych (górnej i dolnej) o wymiarach 1200 x 145 x 22 mm – numer 5 na poniższej ilustracji,
  • 2 desek pośrednich o wymiarach 1200 x 100 x 22 mm – numer 6 na poniższej ilustracji,
  • 3 belek poprzecznych o wymiarach 800 x 145 x 22 mm – numer 7 na poniższej ilustracji.
Ilustracja prezentująca poszczególne elementy europalety
Rysunek europalety wraz z wymiarami

Ile waży europaleta?

Waga europalety jest określona w taki sposób, aby zapewnić możliwie niską masę platformy do składowania towarów i jednocześnie zachować jak największą ładowność statyczną oraz wytrzymałość mechaniczną europalety.

Zatem ile waży paleta euro? Zgodnie z obowiązującymi dokumentami normalizującymi waga europalety wynosi 25 kg. Taka masa własna pozwala zachować europalecie ładowność roboczą na poziomie 1500 kg, a także maksymalną nośność statyczną do 4000 kg przy składowaniu. Europaleta wytrzymuje także obciążenia dynamiczne do 1000 kg.

To, ile waży europaleta, wpływa również bezpośrednio na maksymalną ładowność kontenerów morskich oraz pojazdów ciężarowych. Przy maksymalnym załadunku kontenera pięcioma paletami, jego maksymalna ładowność zmniejsza się o 125 kg. W przypadku pojazdów ciężarowych z naczepami, w których zmieszczą się 33 europalety, ładowność naczep zostanie ograniczona o 825 kg.

Kalkulując maksymalne obciążenie regałów paletowych należy pamiętać o ciężarze samego nośnika.

europaleta na belce regału magazynowego

Wysokość palety euro

Europaleta została tak zaprojektowana, aby zachować możliwie najmniejszą wysokość i nadmiernie nie wpływać na przestrzeń ładunkową, a także aby umożliwić łatwy transport palety wózkami widłowymi. Wysokość europalety determinowana jest przede wszystkim przez 9 klocków, do których przytwierdzone są deski oraz belki europalety. Wysokość palet EPAL wynosi 144 mm.

wysokość europalety

Poznaj historię palety EUR

Palety wspierają procesy logistyczne na całym świecie. Pierwsze palety drewniane powstały w pierwszej połowie XX wieku, a głównym powodem ich powstania i eksploatacji był wybuch II Wojny Światowej. Stopniowo wraz z rozwojem gospodarki palety zaczęły być dostosowywane do wymiarów i możliwości technicznych kontenerów, pojazdów ciężarowych i urządzeń przeładunkowych.

Pierwszą znormalizowaną paletą była euro paleta z 1950 roku oznaczona znakiem towarowym EUR, który należał do Międzynarodowej Organizacji Kolejowej. Wymiary europalety wynosiły wówczas 800 x 1200 x 144 mm i szybko stały się jednymi z najczęściej wykorzystywanych palet do transportu i magazynowania towarów. Po sukcesie europalety na rynku pojawiło się wiele replik, przez co właściciele znaków towarowych EUR i EPAL utworzyli oddzielny oddział normalizacyjny – Europejskie Stowarzyszenie Palet, które powstało w 1991 roku.

Stowarzyszenie umożliwiło nadawanie znaków towarowych EUR i EPAL tylko producentom palet, którzy zastosowali się do dokładnych norm i wytycznych dotyczących produkcji palet. Co ciekawe, znak towarowy EUR i EPAL umieszczane były na paletach euro do sierpnia 2013 roku. Po tym czasie, ze względu na nieporozumienia między organizacją UIC oraz EPAL, oznaczenia EUR i EPAL organizacji kolejowej zastąpione zostały oznaczeniami organizacji EPAL. Szacuje się, że obecnie w obiegu znajduje się od 350 do 500 milionów europalet na całym świecie.