15 zasad BHP w magazynie – prawidłowa praca z wózkami
Ciężki sprzęt jest bardzo często używany w magazynach i ich otoczeniu – napędzane wózki przemysłowe służą do podnoszenia i transportu ładunków, a ich obsługa, podobnie jak w przypadku każdej maszyny przemysłowej, wiąże się z ryzykiem, dlatego konieczne jest przestrzeganie zasad BHP oraz odpowiednie przeszkolenie załogi.
Prezentujemy 15 zasad BHP w magazynie, które wpływają na bezpieczeństwo obsługi środków transportu bliskiego. Bez względu na to, z jakiego sprzętu korzystają pracownicy w twoim magazynie, warto je znać i popularyzować – w połączeniu z ogólnymi zasadami BHP, pomogą ci stworzyć bezpieczne środowisko pracy.
15 podstawowych zasad BHP w pracy z wózkami
Ponieważ każdy typ ma swoją własną konstrukcję, limit masy, prędkość jazdy, promień skrętu i zastosowanie, ważne jest, aby znać swój sprzęt, aby postępować zgodnie z najlepszymi praktykami bezpieczeństwa. Aby zachować bezpieczeństwo przy użyciu wózka widłowego, należy pamiętać o poniższych zasadach.
- Uprawnienia oraz instruktarz
Ponieważ wiele wypadków jest spowodowanych słabym przeszkoleniem w zakresie bezpieczeństwa, zaleca się, aby za obsługę maszyny odpowiadały tylko osoby przeszkolone i posiadające uprawnienia zgodnie ze standardami UDT. Pracodawcy powinni oceniać wyniki swoich pracowników i uzupełniać ich wiedzę wykorzystując szkolenia, filmy instruktarzowe o bezpieczeństwie wózków, wykłady, szkolenia z oprogramowania itp.
- Inspekcja wizualna i funkcjonalna urządzeń transportu bliskiego
Przed każdym użyciem należy dokładnie sprawdzić maszyny. Zaleca się codzienne kontrole w celu zidentyfikowania i zarejestrowania wszelkich problemów lub usterek, które, jeśli wystąpią powinny być natychmiast zgłaszane kierownikowi zmiany lub innej osobie zarządzającej pracą w magazynie. Żaden sprzęt, który wymaga naprawy, nigdy nie powinien być używany. Kontrole nie muszą być długie ani skomplikowane. Oto krótka lista kontrolna bezpieczeństwa wózków widłowych:
- Sprawdzenie działania elementów takich jak hamulce, światła, klakson i kierownica,
- Sprawdzenie masztu i górnej osłony pod kątem uszkodzeń,
- Sprawdzenie opon i poziomu płynów (hydraulicznych, hamulcowych, silnikowych, paliwa i płynu chłodzącego),
- Skontrolowanie, czy nie ma wycieków,
- Upewnienie się, że widły są w dobrym stanie (np. proste, bez pęknięć, bez zniekształceń),
- Szukanie potencjalnych zagrożeń,
- Właściwa eksploatacja.
Należy mieć wiedzę na temat udźwigu wózka widłowego i używanego osprzętu. Ze względu na sposób działania przeciążenie spowoduje uniesienie się tylnych kół z podłoża i przewrócenie się całej maszyny, a to może spowodować obrażenia personelu oraz uszkodzenie sprzętu i materiałów.
- Używanie dostępnych zabezpieczeń
Jeżeli fotel wyposażony jest w pas bezpieczeństwa, należy go zapiąć, jeśli wózek ma zainstalowaną kabinę, należy pamiętać o zamykaniu jej drzwi. Należy stosować inne środki ochrony indywidulane przeznaczone do pracy w magazynie takie jak kask czy kamizelka odblaskowa.
- Zmaksymalizowanie widoczności
Widły należy trzymać opuszczone, aby zapewnić dobrą widoczność do przodu. Jeśli ładunek ogranicza widoczność, należy przestawić maszynę. Podczas ustawiania ładunku zawsze upewniamy się, że mamy dobry widok na regał.
- Czujność
Zawsze utrzymujemy kontakt wzrokowy z przechodniami i innymi pracownikami, patrzymy w kierunku jazdy, używamy lusterek wstecznych i reflektorów, jeśli pracujemy w nocy, na zewnątrz lub w obszarach, w których potrzebne jest dodatkowe oświetlenie. W razie konieczności używamy klaksonu. Dodatkową pomocą będzie korzystanie z luster zamontowanych w magazynie w martwych punktach poprawiających widoczność podczas manewrowania na zakrętach lub w trakcie cofania. Podczas wyjeżdżania z korytarza, rozglądamy się w obie strony.
- Właściwa konfiguracja tras i utrzymanie systemu jednokierunkowego
Poruszamy się wyłącznie po specjalnie oznakowanych i wyznaczonych do tego celu alejkach, nigdy nie wyjeżdżamy poza teren zakładu na parkingi i drogi publiczne. Dodatkowo w magazynie powinny być umieszczone znaki ostrzegawcze i informacyjne dotyczące bezpieczeństwa operatorów.
- Ładunek
Podczas transportu ładunków należy sprawdzić ich wyważenie – powinien być wyśrodkowany na widłach. Jadąc z ładunkiem trzymamy maszt przechylonym do tyłu (na wózek) i trzymamy widły jak najniżej, aby zwiększyć stabilność sprzętu, zwłaszcza podczas poruszania się po rampach i na zakrętach. W razie potrzeby używamy lin lub wiązań do zabezpieczenia ciężkich ładunków oraz upewniamy się, że użyte palety mają odpowiedni rozmiar do ładunku.
- Stabilność wózka i prawidłowa pozycja wideł
Każdy wózek ma środek ciężkości. Tego typu maszyny są zbudowane na trzypunktowym układzie zawieszenia, zwanym „trójkątem stabilności”, w którym operatorzy muszą pozostać, aby zapobiec przewróceniu się. Im cięższy ładunek, tym dalej środek ciężkości znajduje się od środka ciężkości, co zmniejsza udźwig. Dlatego należy wsuwać widły jak najgłębiej pod ładunek i zadbać właściwy ich rozstaw.
- Przestrzeganie ograniczeń prędkości
Wózek prowadzimy w ramach wyznaczonych ograniczeń prędkości. Ważne jest, aby nie zatrzymywać się, nie skręcać, nie zmieniać nagle kierunku ani nie poruszać się szybko podczas wykonywania ostrych zakrętów, ponieważ te czynności mogą spowodować przewrócenie się maszyny. Eksperci zalecają, żeby w przypadku przewracania się wózka pozostać w pojeździe, trzymać kierownicę i zaprzeć się stopami.
- Zachowanie bezpiecznych odległości operacyjnych
Zawsze zwracamy uwagę na otaczający sprzęt. Nie obsługujemy wózka w pobliżu innych maszyn, chyba że jest to absolutnie konieczne, i zachowujemy bezpieczną odległość, aby mieć miejsce w przypadku konieczności nagłego zatrzymania się lub wyminięcia innych urządzeń, które poruszają się w nieprzewidywalny sposób. Ta sama zasada dotyczy bezpiecznego przejeżdżania przez bramy i drzwi, które również mogą zamykać się automatycznie.
- Transport dodatkowych osób
Nie pozwalamy innym pracownikom jeździć na sprzęcie, chyba że w wózku jest zamontowane drugie siedzenie. Nie używamy również maszyny do podnoszenia ludzi. Jeśli wystąpi konieczność podniesienia osoby, należy użyć bezpiecznej platformy roboczej i klatki bezpieczeństwa oraz specjalnej uprzęży.
- Jazda po rampach i pochyłościach
Podczas pracy na rampach zachowujemy szczególną ostrożność. Nie jedziemy bokiem i nie wykonujemy gwałtownych manewrów, obniżamy i kontrolujemy prędkość, nie przekraczamy dopuszczalnego maksymalnego obciążenia.
- Przewrócenie się wózka
Przewrócone pojazdy są główną przyczyną wypadków śmiertelnych. Istnieje wiele czynników, które przyczyniają się do przewrócenia się wózka, w tym błędy operatora, takie jak niewłaściwe skręcanie, jazda z podniesionym ładunkiem oraz zbyt szybkie skręcanie lub zatrzymywanie, a także czynniki środowiskowe, takie jak niestabilne powierzchnie i niewyraźne pasy ruchu.
- Parkowanie
Po skończonej pracy zawsze zostawiamy sprzęt zaparkowany w wyznaczonych i autoryzowanych miejscach. Upewniamy się, że zaparkowana maszyna nie blokuje ścieżek, drzwi wejściowych czy dróg ewakuacji. Należy całkowicie opuść widły, aż dopasują się płasko do podłogi. Pamiętamy również o zaciągnięciu hamulca postojowego, wyłączeniu silnika i wyjęciu kluczyka ze stacyjki.
Podstawowe zasady BHP w magazynie – podsumowanie
Pamiętajmy, że mimo iż obecnie wózki są projektowane z wieloma funkcjami zapewniającymi bezpieczną pracę, przemieszczanie ciężkich lub nieporęcznych ładunków za pomocą ciężkiego sprzętu przez zatłoczony magazyn lub ruchliwy plac składowy, nadal stwarzają ryzyko wypadków.
Zarówno operatorzy, jak i piesi w obiektach, w których używane są wózki, muszą zachować czujność, aby uniknąć niebezpiecznych zdarzeń i zapewnić bezpieczne współistnienie.