Jak uzyskać uprawnienia na wózki wysokiego składu?
Maszyna, na której pracuje jest wyposażona w hydrauliczny mechanizm podnoszący ładunek na wysokość kilkunastu metrów oraz widły do przenoszenia ciężkich i dużych przedmiotów. Tego typu urządzenia można obsługiwać poprzez nabycie odpowiednich uprawnień, które wydaje Urząd Dozoru Technicznego. Certyfikacja obejmuje proces szkolenia oraz egzamin – składający się z testów i oceny praktycznej. Szkolenie jest dość proste, podobnie jak egzamin, składa się z części teoretycznej oraz praktycznej. Z dzisiejszego wpisu dowiecie się, jak uzyskać uprawnienia powalające pracować jako operator wózka wysokiego składu.
Maszyny przeznaczone do wysokiego składu – informacje podstawowe
Wózek wysokiego składowania to maszyna napędzana elektrycznie, która jest przeznaczona do pracy wewnątrz magazynu, a jej głównym zadaniem jest obsługiwanie ładunków na dużych wysokościach. Tego typu urządzenie, pod względem konstrukcji, znacznie różni się od wózka czołowego, który to powszechnie kojarzy się z wózkiem widłowym. Sprzęt dedykowany do wysokiego składu jest wyposażony w dwie zewnętrzne „nogi”, które rozkładają ciężar ładunku po podniesieniu wideł. Każda „noga” wyposażona jest w jedno lub dwa małe koła. W Europie operator siedzi bokiem w stosunku do pozycji masztu, a duże koło napędowe umieszczone jest pod siedzeniem, natomiast w Ameryce Północnej operator stoi podczas obsługi wózka. Dzięki zwartej budowie, możliwe jest osiągnięcie małego promienia skrętu. Jakie to ma znacznie? Każdy kto chce pracować jako operator wózka wysokiego składowania i zdobędzie odpowiednie uprawnienia, będzie realizował swoje zadania w tzw. wąskich korytarzach roboczych – najczęściej pomiędzy dwoma rzędami regałów magazynowych. Chodzi o oszczędność miejsca – mniejsza przestrzeń na manewrowanie wózkiem to więcej miejsc paletowych w magazynie.
Jakie uprawnienia na wózek wysokiego składowania?
Jakie uprawnienia należy mieć i jakie kryteria są konieczne do spełnienia, aby móc pracować jako operator wózka wysokiego składowania? Oprócz potwierdzonych przez UDT kwalifikacji do prowadzenia pojazdów jezdniowych, należy mieć skończone 18 lat. W zależności od rodzaju magazynu, mogą być potrzebne dodatkowe certyfikaty dotyczące postępowania z toksycznymi chemikaliami lub niebezpiecznym sprzętem, ale głównym i podstawowym kryterium zawsze będzie certyfikat UDT oraz odpowiedni wiek. Są trzy poziomy uprawnień na wózki widłowe:
- kategoria III WJO – najniższy poziom, która uprawnia jedynie do obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych prowadzonych i zdalnie sterowanych. Jeżeli wózek jest wyposażony w kabinę lub podest, tego typu uprawnienia są niewystarczające, żeby móc na nim pracować.
- kategoria II WJO – uprawnia do obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych bez ograniczeń względem napędu, wysokości czy podnoszenia, z wyłączeniem specjalizowanych. Jeśli chcesz pracować jako operator wózka wysokiego składowania, potrzebujesz dokładnie takich uprawnień.
- kategoria I WJO – uprawnia do obsługi wózków jezdniowych, w tym wózków specjalizowanych. W przypadku pracy w magazynie, ten poziom uprawnień pozwali Ci realizować zadania na wózku systemowym.
Kurs na urządzenia przeznaczone do wysokiego składowania
Kurs na urządzenia wysokiego składowania kategorii II WJO, składa się z części teoretycznej oraz praktycznej. Kończy się egzaminem przed komisją kwalifikacyjną Urzędu Dozoru Technicznego. Celem szkolenia jest przygotowanie przyszłych operatorów, zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym. Podczas kursu słuchacz zdobywa wiedzę oraz praktykę kwalifikujące go do egzaminu UDT. Po zdaniu egzaminu otrzymuje uprawnienia na wózki wysokiego składowania – wydawane są stosowne dokumenty. Cena kursu na wózki widłowe wysokiego składowania jest zróżnicowana i zależy od szkoły organizującej szkolenie, jej lokalizacji, ilości kursantów, maszyn na jakich uczy się kursant. Czasem do ceny doliczone są również opłaty za badania lekarskie oraz opłata egzaminacyjna pobierana przez Urząd Dozoru Technicznego. Całość to około 1 000 złotych. Dodatkowym kosztem może być również certyfikat w języku obcym lub dodatkowe instruktarze, takie jak jazda konkretnym modelem wózka czy nauka wymiany butli gazowej.
W państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) powinny działać dyrektywy, na mocy których uznaje się kwalifikacje z innych państw należących do tej grupy. Wybierając się do pracy w innych krajach UE, należy sprawdzić, czy potwierdzone przez UDT Twoje umiejętności będą uznane w kraju, w którym zamierzasz podjąć pracę.
Jak wygląda egzamin na II WJO?
Jazda wózkiem widłowym co do zasady zbliżona jest do kierowania samochodem osobowym. Polega na sprawnym poruszaniu się pojazdem, wymaga oprócz tego umiejętności operowania masztem oraz widłami z i bez obciążenia. Egzamin wygląda podobnie jak ten na prawo jazdy. Kursant musi wykazać się przed urzędnikiem z Urzędu Dozoru Technicznego umiejętnościami manewrowania maszyną zarówno z ładunkiem, jak i bez niego oraz znajomością teoretyczną z obowiązujących przepisów prawa. Część teoretyczna składa się z 5 pytań, a żeby otrzymać uprawnienia należy odpowiedź poprawnie przynajmniej na 3 z nich.
Zarobi operatorów w magazynach wysokiego składowania
Zarobki operatorów wózków widłowych w Polsce zależą od: stażu pracy, doświadczenia, posiadanych uprawnień i kwalifikacji, a także wielkości firmy i jej lokalizacji. Według badań przeprowadzonych przez agencję Sedlak&Sedlak przeprowadzonych dla portalu wynagrodzenia.pl, zarobki operatora wózka widłowego kształtują się w przedziale 3 150 – 4 130 zł brutto, co daje 2 308 – 3 000 zł „na rękę”. Posiadając uprawnienia na wózek wysokiego składowania możesz podjąć pracę za granicą. Zarobki, w zależności od kraju, mogą być nawet 3-krotnie wyższe w stosunku do pensji w Polsce. Wiele zagranicznych firm oczekuje podstawowej znajomości języka obcego, przynajmniej angielskiego.
Uprawnienia na wózki wysokiego składu – podsumowanie
Wykonywanie pracy operatora wózka wysokiego składu może wydawać się łatwe. Należy mieć świadomość, że powtarzalność i wysoki poziom koncentracji, który jest wymagany przez całą zmianę, mogą być męczące. Widlaki to sprzęt wysoce specjalistyczny, a jego obsługa jest uważana za zajęcie niebezpieczne. Jak w przypadku każdej dużej maszyny, zdarzają się wypadki. Zwykle można ich jednak uniknąć, przestrzegając odpowiednich procedur operacyjnych i zasad bezpieczeństwa. Operator musi być stale czujny i świadomy swojego otoczenia, aby zapewnić sobie i swoim współpracownikom bezpieczeństwo. Poza samymi uprawnienia na wózek wysokiego składu, bardzo ważny jest zdrowy rozsądek.