Automatyzacja transportu wewnętrznego, jako sposób na optymalizację magazynu
Wydajna praca magazynu to klucz do efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem, a automatyzacja transportu wewnętrznego wydaje się być sprawdzonym sposobem do osiągnięcia tego celu. W zależności od możliwości i potrzeb w zakresie przemieszczania towarów, przedsiębiorstwa stosują różne taktyki, a co za tym idzie, wykorzystują tradycyjne lub nowoczesne rozwiązania technologiczne. Pełna automatyzacja transportu wewnętrznego jest trudna do zrealizowania – wymaga najwyższych standardów pracy, wysokiej kultury organizacyjnej oraz unifikacji jednostek ładunkowych w całym procesie. Dlatego firmy decydują się na automatyzację lub autonomizację poszczególnych obszarów transportu wewnątrzzakładowego.
Czym jest system transportu wewnętrznego i jakie jego obszary relatywnie najłatwiej zautomatyzować? Jakie maszyny i urządzenia możemy wykorzystać w tym celu? Zapraszamy do lektury!
Co to jest system transportu wewnętrznego w magazynie?
O transporcie wewnętrznym pisaliśmy już w tym artykule: https://wdx.pl/2021/12/09/transport-wewnetrzny-co-musisz-wiedziec/. Upraszczając, transport wewnętrzny to nierozerwalna część logistyki. Realizowany jest przez środki fizyczne, które umożliwiają płynny przepływ materiałów i towarów w przestrzeni magazynowej i produkcyjnej, a optymalizacja tych czynności wpływa na poprawę efektywności operacyjnej przedsiębiorstwa.
System transportu wewnętrznego w obiekcie logistycznym obejmuje swoim zakresem cały proces magazynowania:
- przeniesienie ładunków z rampy załadunkowej do strefy przyjęcia, w której towary są kontrolowane, skanowane i rejestrowane, a następnie przekierowane do dedykowanych miejsc składowania,
- przemieszczenia materiałów do dedykowanych miejsc ich przechowywania w regałach magazynowych,
- zarówno czynności zbierania produktów z różnych miejsc składowania, jak bezpośrednie przemieszczanie do strefy kompletacji,
- fizyczne opuszczenie magazynu przez towary, które są pakowane do pojazdów dostawczych.
Automatyzacja transportu wewnętrznego z wykorzystaniem wózków systemowych
Jak już ustaliliśmy, automatyzacja transportu wewnętrznego może dotyczyć przemieszczania ładunków w określone miejsce składowania. Planując wdrożenie systemu automatycznego musimy bardzo precyzyjne przewidywać, gdzie będziemy za 5 czy nawet 10 lat. Czy cały czas będziemy pracować na takich samych jednostkach ładunkowych, czy przepływy towarów pozostaną na takim samym poziomie, czy też jaki będzie profil i oczekiwania naszych klientów. Większość firm nie jest w stanie planować z tak dużym wyprzedzeniem.
Rozwiązaniem może być częściowa automatyzacja transportu wewnętrznego polegająca na wdrożeniu wózków z podnoszoną kabiną operatora, które zintegrowane z systemem informatycznym mogą realizować zadania w trybie półautomatycznym. Jak to działa? Maszyna otrzymuje zadanie bezpośrednio z WMS, urządzenie wybiera optymalną ścieżkę do konkretnego miejsca przechowywania ładunku – rola operatora ogranicza się jedynie do kontrolowania przycisku start/stop.
Automatyzacja transportu wewnętrznego z wykorzystaniem robotów AMR
Automatyzacja transportu wewnętrznego, w tym połączenie różnych stref w obiekcie, jest osiągalna także dzięki zastosowaniu technologii bezzałogowych pojazdów AMR. To autonomiczne roboty mobilne wyposażone w inteligentne oprogramowanie, które potrafią autonomicznie realizować zlecenia transportowe swobodnie poruszając się w przestrzeni obiektu magazynowego, jednocześnie identyfikując przeszkody i aktywnie je omijając. To oznacza, że łatwo je zintegrować z istniejącym środowiskiem magazynowym bez konieczności ingerencji w infrastrukturę. Zapewniają perspektywę automatycznego pobierania, transportowania i dostarczania palet czym przyczyniają się do usprawnienia zadań z zakresu transportu wewnętrznego i optymalizacji przepływów pracy, wyzwalając tym samym zasoby ludzkie, których kompetencje mogą zostać wykorzystane do zadań tworzących większą wartość dodaną.
Automatyzacja transportu wewnętrznego z wykorzystaniem przenośników rolkowych
Przenośniki rolkowe to urządzenia transportowe wyposażone w rolki ułożone równolegle w ramie, służące do przesuwania ładunków po ich powierzchni. Ruch realizowany jest automatycznie – za pomocą systemów napędowych wyposażonych w silniki elektryczne czy łańcuchy albo z wykorzystaniem siły grawitacji przy odpowiednim nachyleniu całej konstrukcji. Przenośniki rolkowe wykorzystywane są do transportu i przemieszczania ciężkich ładunków w miejscach gdzie wymagany jest sprawny przepływ materiałów, można je dowolnie skonfigurować pod kątem różnych potrzeb obiektu logistycznego oraz zintegrować z innymi elementami automatyki magazynowej, np. z windą, pojazdami autonomicznymi agv i amr, systemami wizyjnymi, układami przeznaczonymi do kontroli, pakowania lub sortowania towarów oraz z wewnętrznym systemem informatycznym w magazynie.
Czy można zautomatyzować transport wewnętrzny w strefie przyjęć i wydań towarów?
Automatyzacja transportu wewnętrznego w strefie przyjęć i wydań towarów jest nie tylko możliwa, ale również z wielu względów opłacalna, bowiem przynosi wiele korzyści, zwłaszcza skrócenie czasu realizacji procesów, maksymalizację efektywności oraz poprawę dokładności operacji i wzrost bezpieczeństwa.
Technologią, która zapewnia pełną automatyzację w tym zakresie jest Q-Loader, system klasy ATLS (Automated Truck Loading System), oferując między innymi znaczne skrócenie czasu załadunku i rozładunku pełnej naczepy tira (33 palety) w czasie krótszym niż 10 minut oraz eliminując konieczność ingerencji w infrastrukturę budynku, w tym rozbudowy o kolejne doki przeładunkowe. System Q-Loader, podobnie jak inne rozwiązania automatyczne, łatwo ze sobą połączy by uzyskać spójny, wydajny i – w zależności od indywidualnych potrzeb – półautomatyczny lub w pełni automatyczny układ magazynowy, umożliwiający znaczną poprawę efektywności operacyjnej.