Warehouse Development eXperts
Adres e-mail
info@wdx.pl
Serwis wózków widłowych
+48 22 428 88 22
Zmień język
Sklep wozki.wdx.pl

Zapraszamy do odwiedzenia naszego sklepu z wózkami widłowymi.

Transport wewnętrzny – co musisz wiedzieć

Transport wewnętrzny jest ważnym procesem mającym wielki wpływ na logistykę produkcji i magazynowania. Firma pozbawiona ciągłości transportu może zostać sparaliżowana – niemożliwa staje się realizacja kluczowych operacji w wymaganym czasie. Za poprawne działanie przepływu materiałów odpowiada logistyka transportu, zarówno w ujęciu zewnętrznym, jak i wewnętrznym. To ona odpowiada za terminowe dostawy do klientów i działania operacyjne odbywające się wewnątrz zakładu.

W tym wpisie skupimy się na transporcie wewnętrznym, naświetlimy różnice między transportem w zakresie produkcyjnym i magazynowym oraz przybliżymy temat systemów i środków służących wydajnemu przepływowi towarów – zapraszamy do lektury.

Co to jest transport wewnętrzny?

Transport wewnętrzny, inaczej zwany wewnątrzzakładowym znajduje się w grupie transportu bliskiego, odbywającego się wewnątrz zakładu. Obejmuje on przemieszczanie ładunków na małe odległości, nie wychodzące poza granice zakładu.

Jeżeli w procesie produkcyjnym niezbędne jest przeniesienie towaru między budynkami zakładowymi, wtedy również zaliczamy te operacje do transportu wewnętrznego.

Głównym zadaniem transportu wewnętrznego jest utrzymanie synchronizacji i ciągłości przepływu ładunków, eliminując potencjalne opóźnienia. Korzyści wynikające z poprawnie działającego systemu transportowego to upłynnienie procesu produkcyjnego, zwiększona terminowość, uproszczenie i przyspieszenie procesów magazynowych.

Do transportu wewnętrznego najczęściej stosowane są wózki paletowe oraz przenośniki rolkowe lub transportery taśmowe.

Podział transportu wewnętrznego:

A) transport magazynowy,

B) transport produkcyjny:

B1) transport międzywydziałowy,

B2) transport wewnątrzwydziałowy:

B2_1) transport stanowiskowy,

B2_2) transport międzystanowiskowy.

Wewnętrzny transport produkcyjny

Transport produkcyjny wewnętrzny odbywa się na hali, w której wytwarzane są towary. Odpowiada on za przemieszczanie się surowców, półproduktów i gotowych wyrobów po linii, na której zachodzi proces produkcyjny.

W odniesieniu do podziału transportu wewnętrznego przedstawionego powyżej, transport produkcyjny dzieli się na transport międzywydziałowy, wewnątrzwydziałowy, stanowiskowy i międzystanowiskowy. Teraz objaśnimy te kategorie:

  • Transport międzywydziałowy – obejmuje operacje między wydziałami produkcyjnymi i przenoszenie gotowych wyrobów z sekcji produkcyjnej do magazynowej.
  • Transport wewnątrzwydziałowy – obejmuje operacje zachodzące wyłącznie wewnątrz hali produkcyjnej. Ten typ transportu obsługuje proces technologiczny.
  • Transport stanowiskowy – składowa transportu wewnątrzwydziałowego. Odbywa się wyłącznie na stanowisku roboczym.
  • Transport międzystanowiskowy – składowa transportu wewnątrzwydziałowego. Obywa się między stanowiskami roboczymi i polami odkładczymi.

Wewnętrzny transport magazynowy

Wewnętrzne operacje transportowe magazynowe zachodzą wyłącznie w obiekcie logistycznym. Transport magazynowy zachodzi podczas wszystkich operacji w procesie i wykonywany jest za pomocą wózków widłowych lub rozwiązań w pełni automatycznych.

W wewnętrznym transporcie magazynowym, w zależności od potrzeb firmy, stosowane są różne typy urządzeń transportowych. Do transportu ładunków na paletach mogą być stosowane klasyczne ręczne wózki paletowe, elektryczne wózki paletowe, wózki widłowe, wózki wysokiego składowaniaspecjalistyczne wózki wielokierunkowe.

W magazynach drobnicowych, w procesie kompletacji zamówień, często stosuje się wózki bez wideł, z możliwością unoszenia operatora. W ten sposób zadania mogą odbywać się na większym poziomie wysokości.

Poza wózkami, do transportu magazynowego wewnętrznego niekiedy stosuje się przenośniki rolkowe, przepływowe lub zaawansowane zautomatyzowane systemy składowania wyposażone w przenośniki dostosowane do obsługi palet – układnice, platformy satelitarne.

Środki transportu wewnętrznego

Za środki transportu wewnętrznego uznawane są wszystkie urządzenia transportu bliskiego, umożliwiające transport pionowy lub poziomy ładunków i osób na terenie zakładu produkcyjnego lub logistycznego.

Środki transportu wewnętrznego dzielą się na cztery główne kategorie;

  • Przenośniki – przeznaczone to transportu materiałów sypkich lub towarów jednostkowych (m. in. paczki i puste lub załadowane palety). Przenośniki rolkowe, taśmowe, członowe, podwieszane, łańcuchowe, zbierakowe i kubełkowe to przenośniki cięgnowe. Przenośniki grawitacyjne, wstrząsowe, wałkowe, śrubowe, miotające i impulsowe to przenośniki bezcięgnowe. Przenośniki obu kategorii są stosowane zarówno w halach produkcyjnych jak i magazynowych.
Przenośniki rolkowe w firmie PHUP Gniezno
  • Dźwigi – służą do transportu pionowego, są wyposażone w hydrauliczny bądź elektryczny napęd. Wyróżniamy dźwigi osobowe, towarowe, budowlane i podesty transportowe.
  • Ładowarki – przeznaczone do załadunku i transportu sypkich, luźnych materiałów. Podział ładowarek dzieli je na łyżkowe i przenośnikowe.
  • Wózki – jeden z najpopularniejszych środków transportu wewnętrznego. Najczęściej stosowane do transportu palet lub towaru drobnicowego. Wyróżniamy wózki paletowe, transportowe i jezdne.

Wózki widłowe jako podstawowe urządzenia transportu wewnętrznego

Powszechnie używanym sprzętem w zakładach produkcyjnych i halach magazynowych są wózki widłowe czołowe i wysokiego składowania. Widlaki w zakładach zajmują się głównie transportem ładunków między sekcją produkcyjną a magazynem i pracami załadowczymi. Ze względu na restrykcje prawne dotyczące emisji spalin, w halach zamkniętych pracują niemal wyłącznie wózki widłowe elektryczne.

Elektryczne wózki widłowe w Ciech Pianki

Ze względu na mnogość modeli i dostęp do zróżnicowanego osprzętu, wózki widłowe są pojazdami które znajdują zastosowanie nie tylko przy pracy z paletami. Wśród akcesoriów do wózków można znaleźć między innymi trawersy z hakiem, wysięgniki, szufle, pługi, kontenery i chwytaki przeznaczone do transportu rolek o dużych gabarytach.
Poza wózkami wysokiego składowania i czołowymi, w zakładach pracują również specjalistyczne wózki widłowe wielokierunkowe, które najlepiej sprawdzają się w zakładach składujących długie elementy. Wózki wielokierunkowe mogą pracować w korytarzach roboczych o szerokości nawet 2,1 m.

Systemy transportu wewnętrznego – możliwości automatyzacji

Dobrze zaimplementowana automatyzacja znacznie zwiększa efektywność i niezawodność procesów transportowych. Jednym z popularnych rozwiązań stosowanych w automatyzacji transportu są przenośniki. Napędzana mechanicznie linia eliminuje wymóg transportu ręcznego lub z pomocą wózka. W zakładach produkcyjnych, w zależności od potrzeb producenta stosowane są przenośniki rolkowe lub taśmowe. Zaletami zastosowania przenośników jest potencjalne ograniczenie ilości stanowisk i możliwość transportu towaru w trudno dostępnych miejscach. Poza udziałem w procesie produkcyjnym, przenośniki mogą zostać zastosowane także w transporcie między halą produkcyjną a magazynem.

Inną możliwością automatyzacji procesów transportu jest zastosowanie pojazdów autonomicznych. Wózki AGV (Automated Guided Vehicle) do poruszania się nie wymagają pomocy człowieka, mogą poruszać się według zaprogramowanego schematu lub być nawigowane z poziomu panelu sterowania. Wózki autonomiczne gwarantują wysoką wydajność operacji transportowych.

Transport wewnętrzny 4.0 – podsumowanie

Nie istnieje jednoznaczna definicja koncepcji Przemysłu 4.0, jej główne założenia opierają się na wymianie danych pozyskanych przez urządzenia i wykorzystywaniu otrzymanych statystyk do zaprojektowania możliwie najskuteczniejszego systemu zarządzania nimi.

Aby zaimplementowane w zakładach systemy transportu wewnętrznego zostały uznane za technologię wpisującą się w standardy przemysłu 4.0, muszą one bazować na systemach informatycznych i być w dużym stopniu zautomatyzowane.

Zaprojektowanie i wdrożenie systemu transportu wewnętrznego na miarę przemysłu 4.0 jest kosztowną inwestycją dającą wymierne korzyści. W taki system warto zainwestować szczególnie w dużych zakładach, magazynach nakierowanych ma sprzedaż e-Commerce i wszędzie tam, gdzie terminy realizacji zamówień pełnią priorytetową rolę.

Planując transport wewnętrzny możesz skontaktować się ze specjalistami WDX. Projektujemy zautomatyzowane systemy intralogistyczne i oferujemy kompleksową obsługę w zakresie wyposażenia magazynów.