Transport wewnętrzny – co musisz wiedzieć
Transport wewnętrzny jest ważnym procesem mającym wielki wpływ na logistykę produkcji i magazynowania. Firma pozbawiona ciągłości transportu może zostać sparaliżowana – niemożliwa staje się realizacja kluczowych operacji w wymaganym czasie. Za poprawne działanie przepływu materiałów odpowiada logistyka transportu, zarówno w ujęciu zewnętrznym, jak i wewnętrznym. To ona odpowiada za terminowe dostawy do klientów i działania operacyjne odbywające się wewnątrz zakładu.
W tym wpisie skupimy się na transporcie wewnętrznym, naświetlimy różnice między transportem w zakresie produkcyjnym i magazynowym oraz przybliżymy temat systemów i środków służących wydajnemu przepływowi towarów – zapraszamy do lektury.
Co to jest transport wewnętrzny?
Transport wewnętrzny, inaczej zwany wewnątrzzakładowym znajduje się w grupie transportu bliskiego, odbywającego się wewnątrz zakładu. Obejmuje on przemieszczanie ładunków na małe odległości, nie wychodzące poza granice zakładu.
Jeżeli w procesie produkcyjnym niezbędne jest przeniesienie towaru między budynkami zakładowymi, wtedy również zaliczamy te operacje do transportu wewnętrznego.
Głównym zadaniem transportu wewnętrznego jest utrzymanie synchronizacji i ciągłości przepływu ładunków, eliminując potencjalne opóźnienia. Korzyści wynikające z poprawnie działającego systemu transportowego to upłynnienie procesu produkcyjnego, zwiększona terminowość, uproszczenie i przyspieszenie procesów magazynowych.
Do transportu wewnętrznego najczęściej stosowane są wózki paletowe oraz przenośniki rolkowe lub transportery taśmowe.
Podział transportu wewnętrznego:
A) transport magazynowy,
B) transport produkcyjny:
B1) transport międzywydziałowy,
B2) transport wewnątrzwydziałowy:
B2_1) transport stanowiskowy,
B2_2) transport międzystanowiskowy.
Wewnętrzny transport produkcyjny
Transport produkcyjny wewnętrzny odbywa się na hali, w której wytwarzane są towary. Odpowiada on za przemieszczanie się surowców, półproduktów i gotowych wyrobów po linii, na której zachodzi proces produkcyjny.
W odniesieniu do podziału transportu wewnętrznego przedstawionego powyżej, transport produkcyjny dzieli się na transport międzywydziałowy, wewnątrzwydziałowy, stanowiskowy i międzystanowiskowy. Teraz objaśnimy te kategorie:
- Transport międzywydziałowy – obejmuje operacje między wydziałami produkcyjnymi i przenoszenie gotowych wyrobów z sekcji produkcyjnej do magazynowej.
- Transport wewnątrzwydziałowy – obejmuje operacje zachodzące wyłącznie wewnątrz hali produkcyjnej. Ten typ transportu obsługuje proces technologiczny.
- Transport stanowiskowy – składowa transportu wewnątrzwydziałowego. Odbywa się wyłącznie na stanowisku roboczym.
- Transport międzystanowiskowy – składowa transportu wewnątrzwydziałowego. Obywa się między stanowiskami roboczymi i polami odkładczymi.
Wewnętrzny transport magazynowy
Wewnętrzne operacje transportowe magazynowe zachodzą wyłącznie w obiekcie logistycznym. Transport magazynowy zachodzi podczas wszystkich operacji w procesie i wykonywany jest za pomocą wózków widłowych lub rozwiązań w pełni automatycznych.
W wewnętrznym transporcie magazynowym, w zależności od potrzeb firmy, stosowane są różne typy urządzeń transportowych. Do transportu ładunków na paletach mogą być stosowane klasyczne ręczne wózki paletowe, elektryczne wózki paletowe, wózki widłowe, wózki wysokiego składowania i specjalistyczne wózki wielokierunkowe.
W magazynach drobnicowych, w procesie kompletacji zamówień, często stosuje się wózki bez wideł, z możliwością unoszenia operatora. W ten sposób zadania mogą odbywać się na większym poziomie wysokości.
Poza wózkami, do transportu magazynowego wewnętrznego niekiedy stosuje się przenośniki rolkowe, przepływowe lub zaawansowane zautomatyzowane systemy składowania wyposażone w przenośniki dostosowane do obsługi palet – układnice, platformy satelitarne.
Środki transportu wewnętrznego
Za środki transportu wewnętrznego uznawane są wszystkie urządzenia transportu bliskiego, umożliwiające transport pionowy lub poziomy ładunków i osób na terenie zakładu produkcyjnego lub logistycznego.
Środki transportu wewnętrznego dzielą się na cztery główne kategorie;
- Przenośniki – przeznaczone to transportu materiałów sypkich lub towarów jednostkowych (m. in. paczki i puste lub załadowane palety). Przenośniki rolkowe, taśmowe, członowe, podwieszane, łańcuchowe, zbierakowe i kubełkowe to przenośniki cięgnowe. Przenośniki grawitacyjne, wstrząsowe, wałkowe, śrubowe, miotające i impulsowe to przenośniki bezcięgnowe. Przenośniki obu kategorii są stosowane zarówno w halach produkcyjnych jak i magazynowych.
- Dźwigi – służą do transportu pionowego, są wyposażone w hydrauliczny bądź elektryczny napęd. Wyróżniamy dźwigi osobowe, towarowe, budowlane i podesty transportowe.
- Ładowarki – przeznaczone do załadunku i transportu sypkich, luźnych materiałów. Podział ładowarek dzieli je na łyżkowe i przenośnikowe.
- Wózki – jeden z najpopularniejszych środków transportu wewnętrznego. Najczęściej stosowane do transportu palet lub towaru drobnicowego. Wyróżniamy wózki paletowe, transportowe i jezdne.
Wózki widłowe jako podstawowe urządzenia transportu wewnętrznego
Powszechnie używanym sprzętem w zakładach produkcyjnych i halach magazynowych są wózki widłowe czołowe i wysokiego składowania. Widlaki w zakładach zajmują się głównie transportem ładunków między sekcją produkcyjną a magazynem i pracami załadowczymi. Ze względu na restrykcje prawne dotyczące emisji spalin, w halach zamkniętych pracują niemal wyłącznie wózki widłowe elektryczne.
Ze względu na mnogość modeli i dostęp do zróżnicowanego osprzętu, wózki widłowe są pojazdami które znajdują zastosowanie nie tylko przy pracy z paletami. Wśród akcesoriów do wózków można znaleźć między innymi trawersy z hakiem, wysięgniki, szufle, pługi, kontenery i chwytaki przeznaczone do transportu rolek o dużych gabarytach.
Poza wózkami wysokiego składowania i czołowymi, w zakładach pracują również specjalistyczne wózki widłowe wielokierunkowe, które najlepiej sprawdzają się w zakładach składujących długie elementy. Wózki wielokierunkowe mogą pracować w korytarzach roboczych o szerokości nawet 2,1 m.
Systemy transportu wewnętrznego – możliwości automatyzacji
Dobrze zaimplementowana automatyzacja znacznie zwiększa efektywność i niezawodność procesów transportowych. Jednym z popularnych rozwiązań stosowanych w automatyzacji transportu są przenośniki. Napędzana mechanicznie linia eliminuje wymóg transportu ręcznego lub z pomocą wózka. W zakładach produkcyjnych, w zależności od potrzeb producenta stosowane są przenośniki rolkowe lub taśmowe. Zaletami zastosowania przenośników jest potencjalne ograniczenie ilości stanowisk i możliwość transportu towaru w trudno dostępnych miejscach. Poza udziałem w procesie produkcyjnym, przenośniki mogą zostać zastosowane także w transporcie między halą produkcyjną a magazynem.
Inną możliwością automatyzacji procesów transportu jest zastosowanie pojazdów autonomicznych. Wózki AGV (Automated Guided Vehicle) do poruszania się nie wymagają pomocy człowieka, mogą poruszać się według zaprogramowanego schematu lub być nawigowane z poziomu panelu sterowania. Wózki autonomiczne gwarantują wysoką wydajność operacji transportowych.
Transport wewnętrzny 4.0 – podsumowanie
Nie istnieje jednoznaczna definicja koncepcji Przemysłu 4.0, jej główne założenia opierają się na wymianie danych pozyskanych przez urządzenia i wykorzystywaniu otrzymanych statystyk do zaprojektowania możliwie najskuteczniejszego systemu zarządzania nimi.
Aby zaimplementowane w zakładach systemy transportu wewnętrznego zostały uznane za technologię wpisującą się w standardy przemysłu 4.0, muszą one bazować na systemach informatycznych i być w dużym stopniu zautomatyzowane.
Zaprojektowanie i wdrożenie systemu transportu wewnętrznego na miarę przemysłu 4.0 jest kosztowną inwestycją dającą wymierne korzyści. W taki system warto zainwestować szczególnie w dużych zakładach, magazynach nakierowanych ma sprzedaż e-Commerce i wszędzie tam, gdzie terminy realizacji zamówień pełnią priorytetową rolę.
Planując transport wewnętrzny możesz skontaktować się ze specjalistami WDX. Projektujemy zautomatyzowane systemy intralogistyczne i oferujemy kompleksową obsługę w zakresie wyposażenia magazynów.