Warehouse Development eXperts
Zmień język
Sklep wozki.wdx.pl

Zapraszamy do odwiedzenia naszego sklepu z wózkami widłowymi.

Wózek widłowy z baterią litowo-jonową – przewodnik

Podobnie jak cała branża magazynowa, tak też i sektor wózków widłowych rozwija się bardzo dynamicznie. Oczekiwania co do szybkości przepływu materiałów wywierają na producentach sprzętu do przeładunku i transportu nieustającą presję – wydajność i ciągłość procesu to dziś absolutny priorytet.

Wózki widłowe z baterią litowo-jonową zyskują na popularności. Wybór zasilania pojazdów magazynowych to suma wielu czynników. Operatorzy czy właściciele hal decydują się na silnik elektryczny lub spalinowy: napędzany gazem lub olejem napędowym. Modele spalinowe to dobre rozwiązania do pracy na zewnątrz lub też w magazynie otwartym, gdzie ryzyko zatrucia spalinami jest znikome. Jeśli jednak maszyna będzie pracowała w przestrzeni zamkniętej, najlepszą decyzją będzie wybór tej o napędzie akumulatorowym.

O tym dlaczego akumulatory litowo-jonowe są doskonałym wyborem, jakie mają zalety, wady oraz czy cena zakupu faktycznie ma znaczenie – dowiecie się z tekstu poniżej.

Czym jest bateria litowo-jonowa?

Lit w akumulatorze to wbrew pozorom nie jest wynalazek XXI wieku. Już w 1970 roku pojawił się po raz pierwszy na rynku, chociaż to w latach 90-tych XX wieku, dzięki producentowi kamer jego popularność przybrała na sile.

Budowa baterii litowo-jonowej (Li-ION) jest dość prosta: element, gdzie magazynowana jest cała energia to ogniwo, które z uwagi na przeznaczenie może mieć różny kształt i rozmiar, ale to właśnie ono – połączone najczęściej szeregowo z kilkoma lub nawet setkami innych ogniw, tworzy tak zwany akumulator.

Jak działa bateria litowo-jonowa?

Bateria litowo-jonowa wykorzystuje jony litu (metalu alkaicznego), które w trakcie ładowania przemieszczają się z węglowej elektrody do elektrody wykorzystującej tlenek litu i innego metalu. Taki proces pozwala na gromadzenie wyższej energii, zwiększając napięcie ogniwa, co w rezultacie przekłada się na wydajną pracę całej maszyny.

Baterie litowo-jonowe w wózkach widłowych

Przy okazji omawiania budowy baterii litowo–jonowej wspomnieliśmy, że jej sercem jest tak zwane ogniwo. W wózkach widłowych wykorzystuje się ogniwo litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) lub niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC).

LFP to najstarszy typ baterii litowo-jonowej. Dostępny był już w latach 90-tych. Prosta budowa to niskie koszty produkcji. Cechą nadrzędną tego typu akumulatora jest nie tylko cena. Z uwagi na prostą budowę i olbrzymią stabilność ryzyko przegrzania lub gwałtownej zmiany temperatury ogniwa właściwie nie występuje. Szybkie ładowanie i długa żywotność dopełniają listę zalet tej baterii.

NMC, czyli bateria z ogniwem niklowo-manganowo-kobaltowym swoje życie rozpoczęła w 2009 roku. Coraz częściej wykorzystywana jest w branży wózków widłowych z uwagi na wysoką gęstość energii. Ten rodzaj akumulatora najczęściej zasila niewielkie, kompaktowe wózki widłowe.

Bez względu na to z jakim rodzajem ogniw operator maszyny będzie miał do czynienia, z całą pewnością doceni fakt, że nie będzie musiał borykać się z problemem przegrzania baterii, emisją szkodliwych spalin czy skomplikowaną wymianą całego akumulatora – wystarczy prostownik.

Inne baterie w wózkach widłowych

Pierwsze baterie, w jakie wyposażone były wózki widłowe to tak zwane baterie kwasowo-ołowiowe (SLA). Ich prototyp znany był już 150 lat temu i nadal cieszy się ogromnym powodzeniem. Warto jednak pamiętać, że uniwersalny charakter tego typu akumulatorów oraz przystępna cena to nie wszystko. Szereg wad, takich jak wysoki współczynnik nagrzewania baterii, powodujący dużą emisyjność spalin, przy kiepskiej wentylacji w magazynie stanowi nie tylko ryzyko zatrucia, lecz co gorsze, poważnej eksplozji.

Proces udoskonalania akumulatorów przyniósł kolejny ich rodzaj, tak zwane baterie żelowe. Poprzez zmianę stanu skupienia elektrolitu, wyeliminowano problem parowania substancji, a co za tym idzie obniżyła się emisyjność szkodliwych oparów. Jednak nowsze, nie zawsze znaczy lepsze. Żywotność baterii żelowych jest kilkukrotnie krótsza niż jej pierwszej, kwasowo- ołowiowej siostry, która mogła być stosowana nawet przez okres 7 lat.

Jeszcze inny rodzaj stanowi bateria XFC, w której separator pochłaniający elektrolit wykonany jest z maty szklanej. Tu, podobnie jak w przypadku „żelówek” także ograniczono emisyjność, jednak w przypadku błędów podczas ładowania istnieje ryzyko całkowitej utraty ładowności. Maksymalny okres wykorzystania tego typu akumulatora to 3 lata.

Czy jest zatem taki rodzaj baterii, który „żyje” dłużej, nie wytwarza szkodliwych oparów i zapewnia płynną pracę wózka widłowego? Otóż takim rozwiązaniem jest bateria litowo-jonowa. Poznaj jej wady i zalety:

Zalety Li-ION:

  • wyeliminowana emisja szkodliwych spalin,
  • uniwersalne zastosowanie, w wózkach pracujących zarówno na zewnątrz, jak i w mroźniach, gdzie temperatura spada do -20 stopni Celsjusza,
  • proste ładowanie za pomocą prostownika, całkowita rezygnacja z tzw. ładowni – lepsza optymalizacja przestrzeni dla właściciela hali magazynowej,
  • straty energii pozostają na niskim poziomie 2-3%,
  • bez utraty ładowności baterię można, a nawet rekomendowane jest, by doładowywać – ważne by utrzymać baterię naładowaną na poziomie 40%- 80%,
  • dbałość o środowisko – tego typu baterie często po utracie żywotności (tu gwarancja 5000 pełnych doładowań lub 5 lat używalności) są skupowane przez firmy recyklingowe.

Wady Li-ION:

  • chociaż rekomendowane są doładowywania baterii to niestety rzeczywiste doładowanie trwa zwykle około 4 godzin,
  • niezbędne są specjalne prostowniki,
  • na pierwszy rzut oka cena – zachęcamy do kontaktu z doradcą, który rozwieje wiele wątpliwości z tym związanych.

Jak dbać o baterię litowo-jonową?

Wózek widłowy wyposażony w baterię litowo-jonową to przede wszystkim wygoda. Jednak, by urządzenie zapewniało ciągłą, bezawaryjną pracę należy pamiętać, by akumulator nie pozostawał rozładowany poniżej 20%. Pozostawienie go w miejscu nasłonecznionym lub takim, gdzie temperatura jest bardzo wysoka również negatywnie wpływa na działanie urządzenia. Baterie litowo-jonowe lubią chłód i suche pomieszczenia. Ponieważ ładowane są za pomocą prostowników, należy regularnie kontrolować stan instalacji elektrycznej wewnątrz hali magazynowej.

Jak ładować baterie litowo-jonowe?

O tym, że baterie litowo-jonowe „lubią” być doładowywane wspominaliśmy wyżej. Aby utrzymać wózek w gotowości do pracy należy podłączyć prostownik do akumulatora i… już. Bezobsługowy proces ładowania to olbrzymia zaleta tych baterii.

Wózek widłowy z baterią litowo-jonową – podsumowanie

Baterie Li-ION szturmem wdarły się do świata logistyki i transportu wewnątrzmagazynowego. Trudno się dziwić: są proste w obsłudze, bezpieczne zarówno dla operatora, jak i środowiska i charakteryzują się długą żywotnością. Jeśli te argumenty Cię nie przekonują, skontaktuj się z doradcą technicznym WDX S.A., który odpowie na wszystkie nurtujące pytania i pomoże wybrać wózek widłowy z baterią litowo-jonową. Oferujemy technologię Li-ION do wszystkich maszyn napędzanych elektrycznie z naszego portfolio.