Rodzaje wózków widłowych według napędu
Wózki widłowe są najpopularniejszym środkiem transportu wewnętrznego. Używa się ich w wielu różnych zastosowaniach komercyjnych i przemysłowych – do przenoszenia wszelkiego rodzaju towarów, do ładowania ciężarówek i naczep, do składowania w miejscu do tego przeznaczonym czy dla ułatwienia przepływu materiałów z jednego stanowiska pracy na drugie. Obsługiwany ładunek może ważyć, w przypadku tradycyjnych rozwiązań, nawet kilkadziesiąt ton. Wyposażone w opony pełne lub pneumatyczne, posiadające zasilanie bateryjne lub spalinowe. Niektóre widlaki używane są wyłącznie w pomieszczeniach, a budowa innych umożliwia pracę w trudnym terenie. Dziś skupimy się na jednym z podstawowych podziałów – rodzaje wózków widłowych według napędu.
Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje wózków widłowych: ręczne, spalinowe oraz elektryczne. Obecnie wózki widłowe najczęściej są zasilane bateriami ołowiowo-kwasowymi lub paliwami kopalnymi (LPG, Diesel). Zmieniająca się technologia pozwala na zastosowanie baterii litowo-jonowych, pozwalających na rzadsze ładowanie i nie wymagających specjalnych pomieszczeń do tego celu. Ale pierwszym rodzajem, który zamierzam Wam przedstawić są ręczne wózki widłowe – czyli paleciaki.
Wózek widłowy napędzany ręcznie
Ręczne wózki paletowe są jednymi z najważniejszych narzędzi w historii rozwoju logistyki – znajdziecie je w magazynach, sklepach czy dokach przeładunkowych. Tańsze (w zakupie i eksploatacji) niż wózki widłowe napędzane oraz bezpieczniejsze niż praca fizyczna, ręczne paleciaki są powszechnie używane do transportu relatywnie małych ładunków na krótkie odległości. Mogą być wyposażone w urządzenia takie jak waga, mechanizm nożycowy czy maszt. Do obsługi tego rodzaju wózka widłowego nie są potrzebne uprawnienia UDT – warunek, urządzenie nie może mieć możliwości podnoszenia ładunków wyżej niż na wysokość 30 centymetrów. Paleciak jest napędzany siłą ludzkich mięśni.
Wózek widłowy napędzany silnikiem spalinowym
Drugi podstawowy rodzaj to wózki widłowe wyposażone w silnik spalinowy – mogą być napędzane takimi paliwami, jak: benzyna, olej napędowy, gaz płynny (LPG) czy sprężony gaz ziemny. Wózki spalinowe uniwersalne są wygodne w obsłudze, ale wymagają regularnych przeglądów pod kątem wycieków płynów oraz zużywających się kluczowych komponentów. Najczęściej są to wózki czołowe używane na zewnątrz lub w otwartych magazynach. Nowe modele wózków spalinowych wyposażone w czujniki pokładowe oraz katalizatory, które monitorują i regulują emisje szkodliwych substancji.
Elektryczny wózek widłowy
Ten rodzaj wózków widłowych jest dedykowany przede wszystkim do pracy w halach magazynowych. W przeciwieństwie do maszyn wewnętrznego spalania, wózki z napędem akumulatorowym są ciche, a zerowa emisja eliminuje ryzyko zatrucia tlenkiem węgla. Jednak ich eksploatacja może powodować poważne zagrożenia, o których nie wolno zapominać. Wózki są zasilane dużymi akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, które muszą być sukcesywnie ładowane. W tym celu niezbędne są specjalne wydzielone i odpowiednio zabezpieczone pomieszczenia. Podczas ładowania należy zachować szczególną ostrożność. Baterie są ciężkie i zawierają kwas siarkowy, który jest wysoce żrący.
W ciągu ostatnich 5 lat na popularności zyskały wózki widłowe elektryczne napędzane bateriami litowo-jonowymi. Akumulator Li-Ion nie emituje szkodliwych oparów ani dwutlenku węgla, nie generuje ryzyka rozlania kwasu, co pozwala na ładowanie praktycznie w dowolnym miejscu bez konieczności wydzielania pomieszczenia na ładownię.
Inne napędy w wózkach widłowych
Powyższe rodzaje wózków widłowych dominują we współczesnych magazynach. Rozwój technologiczny umożliwia rozpowszechnienie w przyszłości innych źródeł energii, jak ogniwa paliwowe czy systemy hybrydowe. Coraz ważniejszym zagadnieniem jest wpływ środków transportu wewnętrznego na środowisko naturalne. Wypieranie paliw kopalnych w wózkach widłowych powoduje redukcję zużycia energii i importu ropy naftowej, a także redukcję emisji gazów cieplarnianych. Coraz powszechniejszą praktyką jest wykorzystywanie materiałów pochodzących z odzysku do produkcji wózków widłowych – jednym z pionierów w tej dziedzinie jest Crown. Stan środowiska naturalnego jest coraz ważniejszym aspektem, również w odniesieniu do rodzaju napędu w wózku widłowym.