Sztaplarki nowe i używane
Sztaplarka to urządzenie wykorzystywane do pracy z ciężkimi ładunkami, które służy do bezpiecznego transportu oraz sztaplowania, czyli układania w stosy zróżnicowanych materiałów. Przygotowaliśmy najbardziej kompleksową ofertę sztaplarek na rynku – dostarczamy maszyny nowe i używane. Zapewniamy szybki, mobilny serwis maszyn na terenie całego kraju.
Jesteśmy wyłącznym dystrybutorem sztaplarek Crown i Doosan, a także autoryzowanym przedstawicielem Combilift. Zapewniamy warunki współpracy – wybraną maszynę możesz kupić, leasingować czy też wynająć w opcji z full serwisem. Zapewniamy profesjonale wsparcie techniczne.
Co to jest sztaplarka?
Słowo sztaplarka pochodzi z języka niemieckiego i na dobre zadomowiło się w polszczyźnie. Sztapel to inaczej ładunek ułożony piętrowo. Przykładowo, ułożony w warstwy stos desek, skrzyń czy paczek. Warto wyjaśnić samo pojęcie sztaplowania. Korzeni tego terminu możemy doszukiwać się w branży transportu morskiego, gdzie rozładunki i załadunki towarów znajdujących się na statku, odbywały się za pomocą maszyny napędzanej mechanicznie. Produkty określane mianem sztapla układano warstwami. Inaczej mówiąc, poddawano je sztaplowaniu. Ciekawostką jest, że pierwsza sztaplarka została opracowana przez producenta śrub Eugene Clarka w 1917 roku.
Sztaplarki to urządzenia niezbędne w logistyce. Umożliwiają szybki oraz bezpieczny transport i obsługę ciężkich ładunków. Czym zatem sztaplarka różni się od wózka widłowego? Odpowiedź jest bardzo prosta i z pewnością zaskoczy wiele osób. Sztaplarka to nic innego jak synonim wózka widłowego! A sztaplowanie to ciągle jeden z najpopularniejszych sposobów na składowanie towarów.
Do czego służy sztaplarka – przykładowe zastosowania
Sztaplarki to zróżnicowane maszyny, których celem jest odbiór, transport, pobieranie i odkładanie ładunku. Sztaplarka może pracować zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz budynku. Sztaplarki wykorzystuje się w:
- magazynach i centrach logistycznych – do obsługi całego procesu magazynowania,
- zakładach produkcyjnych, budownictwie, lotniskach, portach i placach składowych – prace wspierające czynności operacyjne wymagające obsługi ciężkich towarów,
- rolnictwie – zarówno do transportu bliskiego, jak i w procesie zbioru oraz magazynowania plonów.
- w przemyśle drzewnym, gdzie doskonale sprawdzają się sztaplarki wielokierunkowe Combilift,
- sklepach wielkopowierzchniowych, gdzie ułatwiają procesy przyjęcia towaru i merchandising.
Konstrukcja sztaplarki
Sztaplarka ma najczęściej podwozie wyposażone w 3 lub 4 koła – w zależności od rodzaju urządzenia. W celu poprawy stabilności sztaplarki nie mają zawieszenia osi. Wyjątkami mogą być wózki widłowe z napędem diesla przeznaczone do pracy na zewnątrz. Czterokołowe można wyposażyć w tłumik drgań na tylnej osi obrotu. Co zapewnia większą stabilność, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów. Mogą być wyposażone w różne rodzaje opon np. pneumatyczne, superelastyczne czy niebrudzące. Pozostałe parametry konstrukcyjne:
- Maszt – pozwala na opuszczanie, podnoszenie i przechylanie ładunku. Maszt może być pojedynczy (simplex), podwójny (duplex) lub potrójny (triplex). Może osiągnąć różne maksymalne wysokości podnoszenia. Ponadto maszty różnią się tzw. skokami.
- Silnik – może być zasilany elektrycznie, gazem lub olejem napędowym.
- Rama sztaplarki – stalowa obudowa.
- Widły sztaplarki – służą do podnoszenia i przenoszenia ładunków. Stanowią integralną część maszyny. Najczęściej są wykonane z wysokogatunkowej stali. Istnieje kilka rodzajów wideł. Między innymi: standardowe, teleskopowe, widły wyposażone w specjalistyczne zaciski. Widły sztaplarki dopasowuje są do specyfiki procesu logistycznego.
- Przeciwwaga to najczęściej żeliwny obciążnik przymocowany do tylnej części sztaplarki, którego celem jest wyrównanie masy wózka i zabezpieczenie go przed przewróceniem.
- Karetka to czołowa płyta, do której montuje się widły.
- Kabina i fotel operatora – może być otwarta lub zamknięta. Jest to przestrzeń, w której pracuje operator obsługujący wózek. Kabina zawiera różne elementy sterujące, między innymi: pedały hamulcowe, kierownicę, elementy sterujące masztu, pedały przyspieszenia, skrzynię zmiany biegów, dźwignie i wskaźniki.
- Krata ochronna – zabezpiecza przed osuwaniem się transportowanych ładunków.
Napęd w sztaplarce
Od kompaktowych, elektrycznych sztaplarek po mocne o dużej wytrzymałości – wszystkie rodzaje stanowią trzon intralogistyki. Ze względu na rodzaj napędu wyróżnia się:
- Sztaplarki spalinowe zasilane olejem napędowym (diesel) lub gazem (najczęściej LPG). Tego typu wózki zazwyczaj przeznaczone są do pracy na zewnątrz budynku ze względu na wysoki poziom emisji spalin. Sztaplarki spalinowe to najmocniejsze maszyny dostępne na rynku. Charakteryzuje je duża moc i udźwig sięgający 25 ton.
- Sztaplarki elektryczne dedykowane są procesom magazynowym. Ich niewątpliwą zaletą jest bardzo niska emisja spalin oraz poziom hałasu. Elektryczne sztaplarki rekomendowane są również do pracy w dokach – do załadunku i rozładunku ciężarówek, kontenerów, wagonów oraz do typowego transportu palet w magazynie.
Warto wspomnieć również o sztaplarce ręcznej, czyli tzw. paleciaku. Jest to najprostszy rodzaj sztaplarki, napędzany siłą mięśni.
Rodzaje sztaplarek
Sztaplarki klasyfikuje się w zależności o rodzaju pracy, do której zostały skonstruowane. Największa różnorodność występuje w nowoczesnych magazynach, gdzie realizuje się szereg zróżnicowanych zadań. Popularne rodzaje sztaplarek:
- wysokiego składowania, inaczej zwana boczną lub Reach Truckiem. Jest to urządzenie przeznaczone do obsługi materiałów w wąskich korytarzach magazynu. Posiadają mały promień skrętu. Praca na wysokości przekraczającej 13 metrów,
- wielokierunkowa, to wielofunkcyjne urządzenie umożliwiające transport ładunków o niestandardowych wymiarach – długich i ciężkich na duże odległości przy zachowaniu wysokiej wydajności procesu. Ten bardzo zwrotny wózek jest popularny w przemyśle drzewnym. Sztaplarka wielokierunkowa to rozwiązanie rekomendowane do transportu desek, pni, płyt,
- czołowa, rozwiązanie spełniające cały zakres wymagań związanych z obsługą magazynu. Sztaplarki czołowe to maszyny dedykowane do załadunku i rozładunku ciężarówek, transportu poziomego oraz wielu innych procesów logistycznych.
Sztaplarki w ofercie WDX – podsumowanie
WDX S.A. zapewnia profesjonalny serwis sztaplarek. Firma posiada serwis stacjonarny w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku oraz Katowicach. Ponadto, dysponuje flotą blisko 100 samochodów serwisowych, dzięki którym oferuje najwyższą jakość usług w siedzibie klienta.
Ile kosztuje sztaplarka? Zakup wózka można porównać do zakupu samochodu. W obu przypadkach nie ma jednej odpowiedzi na powyższe pytanie. Cena sztaplarki zależy od wielu czynników. Między innymi od jej typu, marki, rodzaju wyposażenia i silnika. W przypadku używanej maszyny, od jej przebiegu i historii.
Skontaktuj się z nami, aby poznać więcej szczegółów. Oferujemy profesjonalne wsparcie doradców technicznych, którzy pomogą dopasować rodzaj wózka do specyfiki procesów Twojego przedsiębiorstwa.