Dźwig towarowy – przewodnik automatyzacji intralogistyki WDX
Bez dźwigów towarowych trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie wielu magazynów, w których różnica poziomów wyklucza płynny przepływ materiałów. Dźwig towarowy jest klasyfikowany jako urządzenie transportu bliskiego i umożliwia częściową automatyzację przemieszczania materiałów w obiekcie.
Prezentujemy przewodnik automatyzacji intralogistyki, dzięki lekturze którego poznacie urządzenia umożliwiające optymalizację pracy w halach magazynowych i centrach dystrybucyjnych. Dziś piszemy na temat dźwigu towarowego – zapraszamy!
Co to jest dźwig towarowy?
Dźwig to urządzenie, które porusza się wzdłuż sztywnych granic i skonstruowane jest w celu przemieszczania ludzi lub towarów pomiędzy różnymi poziomami. W 1853 roku – na Wystawie Światowej – Elisha Graves Otis zaprezentował po raz pierwszy dźwig osobowy (maszyna parowa), który, jak się później okazało, zrewolucjonizował transport w budownictwie mieszkalnym, handlowym i towarowym. W 1880 roku Werner von Siemens dodał do konstrukcji silnik elektryczny.
Dźwig towarowy, wykorzystywany w intralogistyce, jest to zazwyczaj urządzenie niezależne oparte na konstrukcji samonośnej, które jest wykorzystywane do przemieszczania towarów pomiędzy piętrami budynku. Dźwig towarowy jest obsługiwany przez personel magazynu – towar należy załadować, zamknąć szyb, a następnie wybrać docelowy poziom transportu. Załadunek i rozładunek jest najczęściej realizowany z wykorzystaniem wózka widłowego czołowego lub wózka paletowego – ręcznego lub napędzanego elektrycznie.
Podstawowe parametry techniczne dźwigów towarowych:
- udźwig – określa jaką maksymalną wartość obciążenia może podnosić dane urządzenie. Stanowi wartość nominalną i jest definiowany przez producenta,
- wysokość podnoszenia – odległość z punktu załadunku/rozładunku na poziomie zero do punktu załadunku/rozładunku na najwyższej kondygnacji,
- prędkość jazdy – wartość nominalna, która definiuje maksymalną prędkość poruszania się kabiny,
- napęd – powszechnie występuje elektryczny i hydrauliczny.
Dźwigi towarowe – UDT
Na stronie internetowej Urzędu Dozoru Technicznego znajdziemy podział na dźwig towarowy duży bez prawa wstępu do kabiny oraz dźwig towarowy mały bez prawa wstępu do kabiny. Przed przystąpieniem do eksploatacji należy:
- zgłosić pisemnie dźwig do objęcia dozorem,
- dołączyć dokumenty rejestracyjne w języku polskim (2 egzemplarze),
- przejść pozytywnie procedurę badania technicznego.
Badanie techniczne dźwigu towarowego kończy się sporządzeniem protokołu z czynności oraz – w przypadku pozytywnej weryfikacji – otrzymaniem pozwolenia na eksploatację.
Zasady działania dźwigu towarowego
Dźwigi towarowe w intralogistyce służą do transportu ciężkich ładunków – ich konstrukcja i sposób działania muszą gwarantować bezpieczeństwo i płynną pracę magazynu. Wyróżniamy:
- Standardowy elektryczny dźwig towarowy – o napędzie linowym – podnoszony i opuszczany jest za pomocą wyciągarki. Ładunek utrzymują stalowe liny, które są przymocowane do kabiny oraz do koła ciernego znajdującego się w górnej części szybu. Elementem zabezpieczającym pracę, poprzez odciążenie mechanizmu napędowego jest przeciwwaga.
- Dźwig towarowy z napędem hydraulicznym – porusza się z wykorzystaniem siłownika, który jest wprawiany w ruch za pomocą płynu tłoczonego pod ciśnieniem. Napęd w tym przypadku składa się ze zbiornika, pompy hydraulicznej oraz silnika elektrycznego.
W naszej ofercie znajdziecie szereg rozwiązań umożliwiających automatyzację procesów intralogistycznych. Dla szukających możliwości pokonania różnic poziomów proponujemy windy magazynowe, które mogą pracować w zintegrowanych układach transportowych. W celu uzyskania niezobowiązującej konsultacji technicznej, zapraszamy do kontaktu z infolinią WDX.