Rolki transportowe w logistyce i przemyśle
Rolki transportowe pozwalają tworzyć automatyczne oraz grawitacyjne systemy przepływu ładunków. Sprawny transport wewnętrzny umożliwia utrzymanie założonej wydajności w obszarach przemysłowych oraz logistycznych. Rolki mogą mieć różne parametry – materiał, z którego są wykonane, długość robocza, szerokość i inne, które przekładają się bezpośrednio na funkcjonalność układu transportowego.
Zapraszamy do lektury – wyjaśnimy czym są rolki transportowe i gdzie się ich używa. Następnie zastanowimy się co powoduje, że są tak powszechnie stosowane w bardzo zróżnicowanych warunkach operacyjnych.
Czym są rolki transportowe – definicja
Rolki transportowe to podstawowy element konstrukcyjny przenośników rolkowych. Pojedyncza rolka to walcowaty element osadzony za pomocą łożysk w ramie urządzenia.
Stosowanie ich ułatwia przesuwanie materiałów wzdłuż linii transportowej, w ściśle określonym kierunku. Ruch ten może się odbywać w sposób niezautomatyzowany, dzięki sile grawitacji albo w wyniku ręcznego przesuwania ładunków przez pracowników. Może także przebiegać automatycznie, jeżeli układ zostanie wyposażony w mechanizm napędowy.
Rolki transportowe mogę być również wykorzystywane do budowy przepływowego systemu składowania, którego działanie możecie zobaczyć na poniższym filmie:
Rodzaje rolek transportowych
Rolki transportowe różnią się od siebie kształtem, długością, średnicą, materiałem wykonania, a to wszystko wpływa na wysoką możliwość dopasowania ich do konkretnych obszarów działania oraz pracę w zróżnicowanych warunkach, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz obiektu. Poniżej prezentujemy najczęściej spotykane rodzaje, sklasyfikowane według poszczególnych cech:
Rodzaj napędu
- rolki transportowe grawitacyjne – używane np. w regałach przepływowych, których projekt zakłada delikatne pochylenie systemu, a samoczynny przepływ palet w dół odbywa się na powierzchni transportowej tworzonej przez obracające się wokół własnej osi rolki osadzone równolegle w szynie,
- rolki transportowe napędowe – poruszają się za pomocą zewnętrznego źródła napędowego, np. silnika elektrycznego; układy wyposażone w tego typu mechanizm umożliwia integrację z systemem sterowania oraz – w efekcie – automatyczne rolotoki transportowe,
Tworzywo
- rolki transportowe stalowe – wytrzymałe i trwałe, przystosowane do przenoszenia dużych obciążeń,
- rolki transportowe z tworzyw syntetycznych – lekkie, odporne na trudne warunki zewnętrzne,
Kształt
- rolki transportowe cylindryczne (walcowate) – charakteryzują się jednakową średnicą na całej długości,
- rolki transportowe stożkowe – posiadają zwężenie po jednej stronie, tworzą łuki i zakręty w układach przenośników rolkowych,
Rola
- rolki transportowe zwrotne – zapewniają płynną zmianę kierunku przepływu ładunków,
- rolki transportowe amortyzujące – ograniczają drgania i wstrząsy szczególnie wrażliwych towarów dzięki wyposażeniu w dodatkowe warstwy znajdujące się pomiędzy rdzeniem rolki, a jej powłoką zewnętrzną.
Decydując o wyborze odpowiedniego rodzaju rolek powinna być podyktowana gruntowną analizą specyficznych potrzeb w zakresie transportu zakładającą m.in. typ przenoszonych ładunków, obciążenie, warunki eksploatacji. Właściwie dobrane komponenty stworzą optymalny system przepływu i przyczynią się do maksymalizacji efektywności oraz poprawy ergonomii pracy i zwiększenia bezpieczeństwa.
Rolki transportowe do dużych obciążeń
Rolki transportowe do dużych obciążeń to specjalnie zaprojektowane elementy przeznaczone do przenoszenia ciężkich palet oraz ładunków o nieregularnym kształcie. Aby zminimalizować ryzyko awarii, a jednocześnie przedłużyć żywotność systemu transportowania do obciążeń od kilkuset kilogramów do kilku ton, rolki transportowe muszą odznaczać się szczególnymi cechami konstrukcyjnymi, takimi jak:
- grubościenny rdzeń, który zwiększa wytrzymałość na obciążenia statyczne i dynamiczne,
- struktura ze stali, stali nierdzewnej i aluminium, czyli materiałów zapewniających najwyższą odporność mechaniczną oraz niepodatność na zużycie,
- użycie trwałych tworzyw sztucznych do powłok zewnętrznych,
- zastosowanie dodatkowych osłon ochronnych (ocynkowanie, malowanie proszkowe), które zwiększają odporność na uszkodzenia mechaniczne i zapobiegają korozji.
Rolek transportowych do dużych obciążeń używa się zwłaszcza do relokacji materiałów budowlanych i rur w przemyśle ciężkim, w branży wydobywczej do przewożenia kopalin oraz w hutnictwie przy przenoszeniu surowców, półproduktów i wyrobów gotowych pomiędzy kolejnymi obszarami w procesach produkcyjnych. Mają również zastosowanie w magazynach z systemami wysokiego składowania przy przepływie ciężkich ładunków paletyzowanych, a także w portach, gdzie optymalizują transport kontenerów na statki i odwrotnie.
Co warto zapamiętać na temat rolek transportowych
Rolki transportowe to podstawowy element konstrukcyjny systemów przenośnikowych, ułatwiający efektywny transport materiałów w wielu aplikacjach przemysłowych, a jednocześnie gwarantujący zwiększenie prędkości poruszania ładunków. Ponadto powierzchnia nośna, którą tworzą, zapewnia równomierne rozłożenie ciężaru, oddziałując na jego stabilność oraz minimalizację ryzyka uszkodzenia. Dodatkowo, rolki charakteryzują się dużymi możliwościami adaptacyjnymi – można je wykonać w różnych kształtach i rozmiarach oraz użyć do budowy materiałów, które odznaczają się preferowanymi właściwościami.
Wymienione cechy sprawiają, że rolki transportowe to uniwersalne i wszechstronne rozwiązanie przyczyniające się do wzrostu produktywności i niezawodności układów transportowych w intralogistyce – w magazynie, centrach dystrybucyjnych, w różnych gałęziach przemysłu – branży chemicznej, farmaceutycznej, papierniczej, w fabrykach samochodowych, w zakładach przetwórstwa spożywczego, w rolnictwie, a także w przemyśle ciężkim i w sektorach usługowych – do sortowania przesyłek, kompletacji zamówień, przemieszczania paczek do dedykowanych stref.