Przenośnik wałkowy – czym jest i do czego służy
Efektywny system transportowy to podstawa każdego magazynu, a jedną z metod dynamizujących transport wewnętrzny jest zastosowanie przenośników wałkowych, które oszczędzają czas, poprawiają produktywność oraz eliminują konieczność przemieszczania towarów ręcznie.
W poście wyjaśnimy czym dokładnie są automatyczne przenośniki wałkowe, przedstawimy ich budowę oraz skupimy się na możliwości integracji z innymi urządzeniami i korzyściach, które można w ten sposób osiągnąć.
Czym są przenośniki wałkowe?
Automatyczne przenośniki wałkowe zwane również rolkowymi, to urządzenia mechaniczne, a jednocześnie część systemu manipulacyjnego przeznaczonego do przemieszczania towarów wewnątrz magazynu, w obrębie produkcji pomiędzy stanowiskami pracy lub w centrum dystrybucyjnym, często łączące ze sobą kilka obszarów firmy i umożliwiające płynny przepływ ładunków w obiekcie.
Konstrukcję przenośników wałkowych tworzą rolki (wałki) prowadzące, których długość i średnica zależą od przetwarzanych jednostek ładunkowych. Umieszczone pomiędzy burtami elementy mogą być wykonane z różnych materiałów, między innymi:
- z tworzywa sztucznego – są delikatne dla ładunków wrażliwych na otarcia i zarysowania, niepodatne na korozję więc wytrzymałe w warunkach o wysokiej wilgotności powietrza oraz w kontakcie z substancjami chemicznymi, ich praca generuje mniej hałasu niż w przypadku zastosowania innych surowców,
- ze stali z rękawem PVC – gumowa okładzina zastosowana w wałkach zwiększa tarcie powodując lepszą przyczepność towarów o nieregularnych kształtach, o gładkich powierzchniach, a także oddziałuje na absorbcję wstrząsów,
- ze stopu aluminium – lekkie i wytrzymałe, odpowiednie do przenoszenia dużych obciążeń, ale jednocześnie nie zwiększające wagi całego systemu transportowego; odporne na korozję oraz charakteryzujące się wysokim przewodnictwem cieplnym,
- rolki stalowe ocynkowane – najbardziej uniwersalne, przystosowane do przenoszenia także ciężkich ładunków, bo nie odkształcają się, są odporne na działanie wysokich temperatur i na korozję.
Przenośniki wałkowe – budowa
Systemy przenośników wałkowych mają zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Z ich pomocą można transportować różne klasy produktowe po ustalonej trasie (obwodzie), a w zależności od potrzeb każdego obiektu nie ma przeszkód, by etapowo rozbudować system i stworzyć kilka obwodów.
W jaki sposób odbywa się przesuwanie przedmiotów wzdłuż linii przenośnika? Aby odpowiedzieć na to pytanie zwróćmy najpierw uwagę na to jakie komponenty tworzą typowy przenośnik wałkowy. Są to:
Wałki
Czyli rolki, wykonane najczęściej z metalu i składające się z rury, w której osadzone są łożyska oraz oś. Dodatkowym elementem, w przypadku przenośników napędzanych, jest głowica napędowa, która pozwala przenieść napęd pomiędzy rolkami.
Ramy nośne
To elementy konstrukcyjne zbudowane z profili bocznych (burt), belek poprzecznych oraz podpór (nóżek). Pełnią funkcję stabilizacyjną i wspierającą cały układ przenośnikowy oraz zapewniają bezpieczeństwo użytkowania i gwarantują wytrzymałość.
Części łączące
To śruby, połączenia spawane i nakrętki, czyli elementy mocujące, które scalają cały system tworząc zintegrowane urządzenie.
Moduły zabezpieczające
Ograniczniki końcowe, blokady, fotokomórki, czujniki i skanery, które dzięki połączeniu z nadrzędnym systemem informatycznym w obiekcie umożliwiają lokalizację ładunku poprzez zapewnienie widoczności operacyjnej oraz natychmiastową reakcję w przypadku występujących trudności.
Ruch ładunków na przenośniku wałkowym odbywa się przez przewożenie ich po równomiernie rozmieszczonych wałkach, zamocowanych w ramach nośnych. Proces ten, w zależności od typu przenośnika wałkowego, jest napędzany siłą grawitacji – w wyniku nachylenia systemu – to tzw. przenośnik grawitacyjny, lub mechanicznie, za pomocą napędu elektrycznego.
Przenośniki wałkowe – możliwości integracji
Przenośniki wałkowe to konstrukcje, które są podstawowym elementem budowy systemów intralogistycznych w obszarze transportu. Ich podstawową funkcją jest wzdłużny przepływ ładunków w obu kierunkach, natomiast aby zmienić orientację poruszanego towaru transportery te bezproblemowo integruje się z:
- podnoszonym przenośnikiem łańcuchowym tworząc tzw. przekazanie kątowe lub transfer – taka kombinacja daje możliwość ruchu poprzecznego,
- obrotnicą – pozwala na obrót transportowanego towaru wokół własnej osi,
- przenośnikiem pionowym – pozwala na transport pomiędzy poziomami,
- wózkiem transferowym – zapewnia ruch poprzeczny dla wielu pól buforowych,
- wózkiem AMR – dzięki wyposażeniu pojazdu w przenośnik wałkowy możliwy jest ruch towarów bez konieczności wstawiania stałych urządzeń utrudniających poruszanie się w magazynie, innym rozwiązaniem jest wykonanie dedykowanego przenośnika na końcu linii transportowej tak, aby proste narzędzie podnoszące zamontowane na wózku AMR podjęło ładunek,
- systemem informatycznym – połączenie zezwala na stworzenie zautomatyzowanego środowiska intralogistycznego, w tym lepszego zarządzania operacjami w obrębie transportu wewnętrznego, efektywniejszego gromadzenia i przetwarzania danych dotyczących między innymi bardziej precyzyjnego przemieszczania towarów oraz kontrolę nas stanami magazynowymi.
Szeroka gama rozwiązań pozwalających na dostosowanie układu do osiągnięcia płynnego przepływu materiałów oraz możliwości współpracy z systemami automatyki magazynowej skutkuje tym, że przenośniki wałkowe są powszechnie stosowane w wielu branżach, m.in. w przemyśle spożywczym, chemicznym, farmaceutycznym, motoryzacyjnym, w branży wydobywczej lub motoryzacyjnej.
Przenośniki wałkowe – korzyści z wdrożenia
Implementacja automatycznych systemów przenośników wałkowych może przynieść przedsiębiorstwom wiele korzyści, przyczyniając się zarówno do osiągnięcia sukcesu ekonomicznego, jak i do zdobycia i utrzymania konkurencyjności w branży. Oto argumenty świadczące o zaletach wdrożenia automatyzacji w postaci przenośników wałkowych:
- wzrost wydajności – dynamizacja procesów transportowych, skrócenie czasu operacji, zapewnienie pracy ciągłej w systemie 24/7,
- możliwość integracji z innymi systemami – łatwość konfiguracji z innymi urządzeniami i modyfikacji oddziałuje na zwiększenie potencjału transportowego w firmie,
- energooszczędność – brak konieczności zewnętrznego źródła napędu przy przenośnikach grawitacyjnych lub zastosowanie silników o zmiennej prędkości znacznie zmniejszają zużycie energii w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań, dodatkowo w trakcie przemieszczania ładunku za pomocą wózka widłowego przewożony jest ładunek i waga wózka, a w przypadku użycia transportera ciężar jest zredukowany tylko do ciężkości ładunku,
- wzrost bezpieczeństwa – użytkowanie przenośników wałkowych ogranicza konieczność pracy ręcznej zmniejszając ryzyko obrażeń i wypadków wśród pracowników oraz jest odpowiedzią na niedobór siły roboczej; dodatkowo wpływa także na poprawę stanu jakościowego produktów eliminując możliwości uszkodzenia i powstania wad.