Regały przejezdne – jedna nazwa, dwa systemy
Szukając w Internecie słownika logistycznego czy nawet zawężonego, dedykowanego wyłącznie intralogistyce, z łatwością znajdziemy strony oferujące nam katalog pojęć związany z tymi zagadnieniami, jednak definicje regałów przejezdnych różnią się względem siebie. Nazwy systemów regałowych, często zaczerpnięte z pojęć obcojęzycznych i dowolnie tłumaczone, przysparzają inwestorom kłopotów związanych z ich rozpoznaniem. Czego doskonałym przykładem jest właśnie system przejezdny.
Pod tym hasłem w wyszukiwarce znajdziemy zarówno rozwiązania typu drive-through, jak również te skonstruowane na bazach mobilnych. W tym wpisie podejmiemy się próby jasnego zdefiniowania regałów przejezdnych – zapraszamy.
Regały przejezdne – definicja
Regały przejezdne to taki system, w którym korytarze dla wózka widłowego stanowią jednocześnie kanały składowania – wózek widłowy, wraz z ładunkiem, wjeżdża w głąb konstrukcji takiego regału. Regały tego typu stosuje się do zagęszczonego składowania blokowego.
W odróżnieniu do niemal bliźniaczych regałów wjezdnych, dostęp do ładunku jest możliwy z obu stron kanału składowania. Takie rozwiązanie ułatwia zarządzanie gospodarką magazynową według modelu FIFO, ale nie wyklucza jednocześnie pracy według techniki LIFO.
System zalicza się do regałów statycznych.
Regały przejezdne wady i zalety
Niewątpliwą zaletą regałów przejezdnych jest oszczędność powierzchni wykorzystywanej pod składowanie. Współczynnik wykorzystania powierzchni w przypadku drive-through jest nieco niższy niż w przypadku drive-in (wymagana jest przestrzeń operacyjna z obu stron korytarza składowania), ale i tak może osiągnąć nawet 80%.
Regały przejezdne stosowane są najczęściej w magazynach, gdzie każdy centymetr powierzchni jest na wagę złota, czyli np. w mroźniach i chłodniach. Przeznaczone są głównie do składowania dużej ilości jednorodnych produktów.
Jakie mają więc wady? W jednym korytarzu składowania przechowuje się zazwyczaj jeden rodzaj produktu, a obsługa ładunku wymaga od operatora najwyższej uwagi, jest czasochłonna i męcząca. System od kilku lat jest z powodzeniem wypierany przez rozwiązani półautomatyczne – regały satelitarne typu Shuttle, gdzie eliminujemy całkowicie żmudny proces manewrowania wózkiem w korytarzu składowania.
Podsumowując, ponieważ system regałów przejezdnych ma pewne ograniczenia, jest odpowiedni tylko w niektórych przypadkach:
- gdy zachodzi potrzeba przechowywania dużych ilości jednorodnych produktów,
- gdy nie ma potrzeby docierać bezpośrednio do pojedynczego towaru,
- gdy celem nadrzędnym jest zmieszczenie określonego poziomu zapasu w bardzo ograniczonej przestrzeni magazynowej.
Czym są regały przejezdne torowe?
Definiowanie regałów na bazach mobilnych, w obliczu powyżej przedstawionej definicji, jako systemu przejezdnego, jest błędem. Spotykamy się również z określeniem regały przejazdne torowe, gdzie doprecyzowanie sposobu funkcjonowania systemu poprzez użycie przymiotnika „torowe” pomaga określić, o które rozwiązanie chodzi.
Regały przejezdne torowe – czyli de facto regały mobilne – to system, w którym konstrukcja regałowa jest umieszczona na podwoziach, ruchomych bazach prowadzonych po stałych torach w podłodze. Podstawa tego typu regałów wyposażona jest w silnik elektryczny umożliwiający przesuwanie regałów po torach w celu otwarcia tylko jednego korytarza wjazdowego dla wózka widłowego.
System został wyposażony w szereg technicznych i organizacyjnych środków ochronnych, aby ruch regałów nie stwarzał zagrożenia. Są nimi fotokomórki, różnego rodzaju czujniki, detektory ruchu i przeszkód na podłożu, lampy ostrzegawcze z brzęczykiem i przycisk awaryjny. Bazy sterowane są przy pomocy tablicy rozdzielczej lub zdalnie przy pomocy pilota i mogą pracować w różnych trybach takich jak tryb przejazdu, przejścia lub równych odstępów.
System torowy zalicza się do regałów dynamicznych.
Opis obsługi ładunków w regałach przejezdnych
Systemy regałów przejezdnych wykorzystują przepływ pracy FIFO, w którym operator wózka widłowego ładuje z jednej strony, a rozładowuje z drugiej. Mają osobny punkt wejścia/wyjścia, w przeciwieństwie do systemów wjazdowych. Jedna strona jest zwykle używana do załadunku produktu, a druga do jego rozładunku.
Konstrukcja regału paletowego przejezdnego wymaga dogłębnego zrozumienia przechowywanych produktów i ich cyklu życia. Ta wiedza zagwarantuje nam to, że produkty będą używane we właściwej kolejności, aby zapobiec wygaśnięciu i dezaktualizacji przechowywanego towaru.
Ponadto, systemy regałów paletowych typu przejezdnego wymagają szczegółowej wiedzy na temat udźwigu regałów, wózków widłowych i innych urządzeń do transportu materiałów.
Regały przejezdne – czyli co? Podsumowanie
Regały przejezdne to systemy składowania palet o dużym zagęszczeniu – sprawdzają się w magazynach, w których przechowujemy dużą ilość jednolitych zapasów. Często spotykamy się z określeniem drive-through, które jasno definiuje sposób obsługi tego systemu.
Regały przejezdne, z racji na oczywiste, możliwe problemy operacyjne, występują w nowoczesnych obiektach logistycznych sporadycznie. Dysponując specjalistycznym sprzętem, rozwiązaniami wspierającymi automatyzację, a jednocześnie mając mając świadomość do ograniczeń w zarządzaniu magazynem, jak sytuacja na rynku pracy, inwestorzy decydują się zazwyczaj na inne regały magazynowe.