Maszt wózka widłowego – zadania, rodzaje
Na pytanie – „do czego maszt w wózku widłowym?” – najprawdopodobniej uzyskamy odpowiedź – do lokowania ciężkich ładunków na wyższych kondygnacjach magazynu. Przygotowaliśmy przewodnik, w którym przybliżymy Wam budowę, rodzaje, cechy i funkcje masztów w wózkach widłowych. Oczywiście nie każdy wózek widłowy wyposażony jest w tego typu element konstrukcyjny, natomiast wszystkie maszyny, które dedykowane są do unoszenia palety i umieszczenia jej na regale paletowym czy też dłużycy na wspornikowym, maszt posiadają.
Funkcje masztu w wózku widłowym
Każdy, kto stoi przed wyborem wózka widłowego, powinien określić czy będzie on dedykowany jedynie do transportu poziomego ładunku, czy też do jego unoszenia. Jeśli zachodzi konieczność pracy z towarem na wysokości, wówczas nie ma wątpliwości, że maszyna musi posiadać maszt – element odpowiedzialny za unoszenie ładunku, zapewnienie stabilności maszynie oraz bezpieczeństwa operatorowi. Funkcje urządzenia pozbawione tego typu elementu ograniczają się do obsługi materiałów na poziomie 0 – transportu, załadunku i rozładunku. Jeżeli zamierzamy zainwestować w regały magazynowe wózek wyposażony w maszt będzie niezbędny do ich obsługi.
Jakie rodzaje masztów w wózkach widłowych?
Podobnie jak długość wideł czy forma zasilania, tak też rodzaj masztu nierzadko przysparza kupującemu wątpliwości. Co należy zrobić, by je rozwiać? Przede wszystkim trzeba znać wysokość hali, po której wózek będzie się poruszał. Wszelkie ograniczenia w postaci obniżonego stropu czy też niskie ościeżnice mają olbrzymie znaczenie przy wyborze masztu. Równie istotna jest też wysokość regałów, a właściwie ostatniego poziomu, na którym planowane jest umieszczanie nośnika z ładunkiem. O tym, jakie wyróżnia się rodzaje masztów – poniżej.
Simplex
Simplex, czyli pojedynczy maszt występuje w wózkach, których zadaniem jest umieszczenie ładunku na niewielkiej wysokości. Prosta, jednoramowa budowa sprawdza się wszędzie tam, gdzie nie są wymagane skomplikowane operacje. Maszt tego typu umieszczany jest w wózku centralnie, zaś rama masztu wewnętrznego unosząc się – jednoczenie unosi ze sobą karetkę.
Simplex to świetne rozwiązanie w sytuacji, gdy operator pieszy pracuje z ładunkiem w magazynie na przykład podczas kompletacji – wówczas widły mogą pełnić nie tylko standardową funkcję, ale także zastępują stół roboczy.
Duplex
Podwójny maszt (duplex) to idealne rozwiązanie do pracy z ładunkami ciężkimi na znacznie wyższych wysokościach. Jego budowa różni się od masztu simplex tym, że wewnątrz ramy umieszczony jest siłownik, który unosząc się – unosi także karetkę, zaś wbudowane boczne siłowniki – unoszą właśnie ramę wewnętrzną. Tego typu rozwiązania stawiają wózek z masztem duplex w uprzywilejowanej pozycji w sytuacji, gdy mamy do czynienia z ograniczoną wysokością, ze względu na niską ościeżnicę, ponieważ gwarantuje bezproblemowy poziomy transport palety.
Triplex
Dedykowany do pracy na dużych wysokościach z ciężkimi ładunkami, maszt triplex (czyli potrójny), którego budowa opiera się na dwóch ramach. To właśnie one są gwarantem niezawodności podczas wykonywania operacji w magazynie wysokiego składowania. Posiada te same zalety, co duplex, z tą jednak różnicą, że zasięg operacyjny, jaki można osiągnąć posiadając wózek z masztem triplex jest nieporównywalnie większy.
Maszt wózka widłowego – warto wiedzieć
Po omówieniu podstawowych aspektów związanych z rodzajami masztu, warto na chwilę skupić się na kilku szczegółach i ciekawostkach związanych z tym elementem. Czy istnieje coś takiego jak maksymalna wysokość unoszenia ładunku? Czy każdy wózek może unieść paletę na wysokości 10 czy 15 metrów?
Zanim udzielimy odpowiedzi na te pytania, warto wspomnieć, że maszty w wózku można wymieniać, jeśli: zmieniło się środowisko pracy, wózek obsługuje inny rodzaj regałów, czy wreszcie gdy pojawiają się ograniczenia przy przejazdach.
Wysokość unoszenia to nic innego jak odległość, którą zawsze mierzy się, gdy maszt jest maksymalnie wysunięty. Odcinek od górnej krawędzi wideł do podłoża określana jest właśnie wysokością unoszenia. O tym, jakie odległości można pokonać z ładunkiem decyduje rodzaj masztu.
Aby zagwarantować wydajną i bezpieczną pracę, wózki mają określane takie parametry jak udźwig nominalny oraz zredukowany. Pierwszy z nich definiuje największy ciężar, który może być uniesiony na wysokość 3300 mm i zachowa prawidłowy środek ciężkości. Udźwig zredukowany zaś to nic innego, jak maksymalny wagowo ładunek uzależniony od środka ciężkości, wysokości czy dodatkowego wyposażenia w postaci osprzętu. Wspominaliśmy wyżej, że typ masztu pozwala na pracę wózka w określonym środowisku. Na co zatem należy zwrócić uwagę, jeśli w hali magazynowej będą występowały ograniczenia przy przejazdach?
Wówczas warto dopytać o tak zwany wolny skok. Idealne rozwiązanie, gdy hala magazynowa ma 6 metrów wysokości, ale wjazd do niej ogranicza 2,5 metrowa ościeżnica. Wózek z tak zwanym wolnym skokiem, umożliwia transport ładunku nawet przy tak niskim przejeździe, ponieważ unoszące się widły podejmą paletę, zaś maszt do określonej wysokości pozostanie w fazie spoczynku, nie unosząc się nawet o milimetr.
Przykładowe pytania dotyczące masztu na egzaminie UDT
Dlaczego warto znać funkcje, rodzaje i budowę masztu w wózku widłowym? Oczywiście taka wiedza pozwoli na prawidłowe wykonywanie pracy, ale też w przypadku przystąpienia do egzaminu UDT ułatwi udzielenie odpowiedzi na postawione nań pytania. A takie pojawiają się dość często. Poniżej kilka przykładowych:
Wózki jezdniowe podnośnikowe czołowe z fotelem dla operatora mogą być wyposażone w maszt typu
- duplex
- triplex
- maszt z wolnym skokiem
- wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
Podczas próby hamulca zasadniczego maszt powinien być w pozycji
- pozycja masztu nie ma znaczenia
- przechylony „na siebie”
- przechylony „od siebie”
- pionowej
Zakres czynności kontrolnych masztu wózka podnośnikowego obejmuje
- sprawdzenie czy nie wystąpiły pęknięcia
- sprawdzenie stanu rolek prowadzących
- sprawdzenie ogranicznika krańcowego położenia karetki
- wszystkie odpowiedzi są poprawne
Sprawdź czy maszt działa prawidłowo
Maszt najprościej zweryfikować unosząc widły z ładunkiem na wysokość ok 30 cm i obserwować czy tempo ich opadania nie przekracza 1 cm na 1 minutę. Jeśli nie – maszt działa prawidłowo. Oczywiście należy także dokonać wizualnej oceny, czy ramy nie uległy odkształceniu, czy opadające widły i opuszczający się maszt nie wydają dziwnych dźwięków lub nie ulegają tarciu. Jeśli pojawią się jakiekolwiek niepokojące symptomy, wówczas wózek należy wyłączyć z eksploatacji.
Prawidłowe działanie masztu to gwarancja nie tylko płynnej pracy, ale też bezpieczeństwa. Warto zatem sprawdzać poziomy płynów w wózkach, stanu silnika czy ogumienia, ale też samodzielnie przeprowadzać prosty test czy sprzęt działa prawidłowo.
Maszt w wózkach Crown
Budowa masztu została pokrótce omówiona. Jednak poza cechami stałymi: jak podwójna rama w maszcie triplex czy podwójne siłowniki w duplex – montaż masztów jest różny w różnych modelach.
Crown, jako znany z dbałości o detale producent wózków widłowych, stawia nie tylko na niezawodność, ale też na integrację z operatorem, dlatego nie dziwi fakt, że maszty w wózkach Crown są umieszczone w taki sposób, by zagwarantować maksymalną widoczność.
Maszt Crown MonoLift
Dostępny wyłącznie w wózkach Crown, maszt typu MonoLift to typ pojedynczego elementu, który dzięki kasetowej budowie (standardem na rynku jest budowa drabinowa) zapobiega skręcaniu, gwarantując sztywność i stabilność urządzenia. Wyobraźmy sobie wózek, który unosi paletę na 10 metrów – drgania, kołysanie przy tej wysokości to niestety codzienność. Tego typu rozwiązanie powoduje, że operator pewniej wykonuje obowiązki. Maszt MonoLift spotkać można w wózku VNA Crown.
Szybki maszt z technologią Xpress Lower
Maszty w wózkach Crown charakteryzują się nie tylko stabilnością i precyzją. Producent zadbał także o to, by marka gwarantowała prędkość i bezpieczeństwo. Xpress Lower – maszt w wózkach wysokiego składowania serii ESR 1000 to cicha i dynamiczna praca, podczas której ważący 1 tonę ładunek, może być unoszony w tempie 61cm/s, a powrót wideł do pierwotnego stanu wyniesie 110 cm/s. Tak znakomite efekty to wynik wielu testów, ale też wiedzy i doświadczenia. To rozwiązanie jest dodatkowo sterowane za pomocą jednego przycisku, a pracę ułatwia prosty w obsłudze dotykowy ekran.
Masz wózka widłowego – podsumowanie
Wózek widłowy to urządzenie, bez którego żaden operator logistyczny nie wyobraża sobie pracy. Jak widać elementy, które odpowiadają za jego wydajną i bezpieczną pracę mają olbrzymie znaczenie, warto zatem znać je w nieco szerszym zakresie. Kompendium, które stworzyliśmy na temat masztu powinno ułatwić Wam wybór urządzenia. Jeśli wciąż jednak macie wątpliwości, co do parametrów lub rodzaju masztu nasi doradcy techniczni pozostają do Waszej dyspozycji.