Jakie opony do wózka widłowego?
Jakie opony do wózka widłowego wybrać? Należy mieć świadomość, że dwie różne maszyny mogą wykonywać zadania w ekstremalnie różnych warunkach. W zależności od środowiska pracy do wózka dobiera się najodpowiedniejszy model opon. Jeśli na przykład wózek pracuje tylko po kilka godzin dziennie, albo wyłącznie wewnątrz magazynu, można zamontować tańsze, mniej odporne opony, które i tak doskonale spełnią swoją rolę. Natomiast w przypadku, gdy wózek pracuje bez przerwy w systemie kilku zmianowym, (np. huty, cementownie, kopalnie i inne duże przedsiębiorstwa przemysłu ciężkiego) polecane są opony z „wyższej półki” czyli takie, które zapewniają wyższą jakość i żywotność, a co za tym idzie są droższe. Są jeszcze aplikacje specjalne np. mroźnie, gdzie do wózków widłowych montuje się opony specjalne. Z uwagi na rodzaj opon wyróżniamy opony pneumatyczne i superelastyczne, czyli pełne. Jeżeli stoisz przed wyborem opon do wózka widłowego, zapraszam Cię do lektury naszego przewodnika.
Opony do wózków widłowych – rodzaje
Opony do wózków widłowych to kluczowy parametr wyboru, który należy wziąć pod uwagę przed inwestycją w nową flotę. Niezależnie od przeznaczenia i aplikacji, w której wózek pracuje bezpieczeństwo operatora, sprzętu oraz towaru jest priorytetem każdego przedsiębiorcy. Wyróżniamy następujące rodzaje opon w wózkach widłowych:
- Opony pneumatyczne, czyli dętkowe – montowane na felgę, gdzie wypełnieniem jest powietrze. Dodatkowy element stanowi ochraniacz. Używane zazwyczaj w przypadku wózków realizujących zadania na zróżnicowanej powierzchni. Opony pneumatyczne w wózkach widłowych występują w wersji diagonalnej lub radialnej.
- Opony superelastyczne, czyli pełne – montowane na felgę, gdzie wypełnieniem jest tworzywo sztuczne, przez co ten rodzaj opon charakteryzuje się dużą odpornością na uszkodzenia. Wyróżniamy dwa typu: elastyczne do użytku wewnętrznego na równych powierzchniach i rzeczowe superelastyczne, które charakteryzują się wyższą uniwersalnością.
To jakie opony do wózka widłowego wybrać? Opona pełna jest droższa od pneumatycznej, ale jest trwalsza i lepiej znosi duże obciążenia. W halach magazynowych stosuje się zazwyczaj oponę pełną, z kolei wózek widłowy pracujący na nierównym podłożu jest zazwyczaj wyposażony w opony dętkowe.
Kiedy należy wymienić opony w wózku widłowym?
Opony do wózków widłowych, jak każde inne mają określoną żywotność. W Polsce obowiązują wytyczne dotyczące eksploatacji opon pneumatycznych w pojazdach i określone są przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 roku, Nr 32, poz. 262 z późniejszymi zmianami), które określają wymagania dla opon stosowanych w pojazdach.
Wózki widłowe podlegają Dozorowi Technicznemu i obowiązkowo muszą być poddawane badaniom przez Inspektorów Urzędu Dozoru Technicznego. Podczas badania sprawdzany jest m.in. stan opon na wózku widłowym. Jeżeli inspektor UDT uzna, że ogumienie zamontowane na wózku jest zużyte, nie wydaje pozwolenia na eksploatację wózka.W ocenie stopnia zużycia opon na wózkach widłowych pomagają specjalne znaczniki widoczne na oponie. Określają one linię maksymalnego zużycia. Zgodnie ze wspomnianym wyżej rozporządzeniem „pojazd nie może być wyposażony w opony, których wskaźniki pokazują graniczne zużycie bieżnika, a w odniesieniu do opon nie zaopatrzonych w takie wskaźniki o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm oraz w opony o widocznych pęknięciach odsłaniających lub naruszających ich osnowę”.
Jako typowy parametr określający zużycie opon superelastycznych przyjmuje się zmniejszenie grubości opony o 25% lub do wskaźnika (paska) wyznaczającego zużycie graniczne, tzw. linia bezpieczeństwa. Nie można eksploatować opon pełnych, gdy bieżnik zostanie zużyty do tego oznaczenia. Opona tak zużyta, może się rozwarstwić, co może spowodować wypadek wózka widłowego. W celu zapewnienia możliwości wizualnego kontrolowania głębokości bieżnika na oponach pneumatycznych, są one wyposażone we wskaźniki zużycia – wysokie na 1,6 mm zgrubienia w szczelinach na środku bieżnika. Obszar, w którym umiejscowione są te wskaźniki jest zaznaczony na ściance bocznej opony przez litery TWI (Tread Wear Index) lub przez trójkąt.
W momencie zużycia się bieżnika i pojawieniu się widocznych płócien, należy szybko wymienić opony na nowe.
Inne przypadki, kiedy jeszcze opona do wózka widłowego jest zużyta:
- odklejanie czy rozwarstwianie się bieżnika od reszty opony,
- uszkodzenia boków opony,
- wybrzuszenia na boku opony pneumatycznej,
- widoczność drutów w oponie superelastycznej,
- widoczne płótna w oponie pneumatycznej.
Opony w wózkach widłowych Doosan
W wózkach widłowych marki Doosan oferowanych przez WDX S.A. fabrycznie, jako opony pierwszego wyboru, montowane są opony Nexen. Mają one zastosowanie zarówno w wózkach z napędem LPG, na olej napędowy oraz elektrycznych. Koncentrując się na wydajności, zapewnieniu bezpieczeństwa oraz na efektywności kosztowej, które to cechy należą do podstawowych wymagań stawianych oponom przemysłowym, Nexen spełnia najwyższe standardy hamowania, prowadzenia i skręcania poprzez zastosowanie nowego zaawansowanego wzoru bieżnika. Opony Nexen wykazują doskonałe osiągi w każdych warunkach pracy i są dostępne w szerokim zakresie rozmiarów. Charakteryzują się wysoką stabilnością, płynną jazdą, niskim oporem toczenia, zwiększoną przyczepnością, głębszym bieżnikiem i unikalnym profilem. Wszystkie te cechy sprawiają, że ich zastosowanie w wózkach widłowych, staje się wręcz koniecznością z uwagi na wydłużenie czasu ich eksploatacji, ograniczenie zużycia energii, zmniejszenie zużycia paliwa, zwiększenie sterowności wózka oraz odporności opony na uszkodzenia, a także znaczącą poprawę komfortu i bezpieczeństwa operatora podczas pracy.